[עושים תנ"ך] מוות בעולם העתיק – סוף הוא תמיד התחלה?

המוות הוא חלק מהחיים. וגם ההיפך. לאורך ההיסטוריה, בני אדם נולדו, חיו, אך גם מטבע הדברים – מתו. אילו טקסים ומנהגים ליווי את האדם בדרכו האחרונה בעולם העתיק? מה עשו עם הגופה? מהי "קבורה" ומדוע נכתב שאבותינו "נאספו אל אבותיהם"?
על כל מצבה אנו רגילים לקרוא את האותיות ת.נ.צ.ב.ה – תהיה נשמתו צרורה בצרור החיים. במילים אחרות – החיים שלאחר המוות. אחת מעיקרי האמונה על פי הרמב"ם היא האמונה בתחיית המתים. כולנו גם מכירים את התיאורים על משיח בן דוד שיגיע באחרית הימים, אבל…מה בין תפיסות אילו לבין הטקסט המקראי? איך הטקסט עצמו מתייחס לעולם הבא והחיים שאחרי המוות, אם בכלל? מה בין גן עדן לגהינום? איתנו באולפן חוקר המקרא שחר ענבר בשיחה מורבידית בעליל.
http://www.ads.ranlevi.com/2020/02/17/policepod-osim-tanach-death/

פודקאסט עושים תנ"ך

הורדת הפרק (mp3)

המוות הוא חלק מהחיים. וגם ההיפך. לאורך ההיסטוריה, בני אדם נולדו, חיו, אך גם מטבע הדברים – מתו. אילו טקסים ומנהגים ליווי את האדם בדרכו האחרונה בעולם העתיק? מה עשו עם הגופה? מהי "קבורה" ומדוע נכתב שאבותינו "נאספו אל אבותיהם"?
על כל מצבה אנו רגילים לקרוא את האותיות ת.נ.צ.ב.ה – תהיה נשמתו צרורה בצרור החיים. במילים אחרות – החיים שלאחר המוות. אחת מעיקרי האמונה על פי הרמב"ם היא האמונה בתחיית המתים. כולנו גם מכירים את התיאורים על משיח בן דוד שיגיע באחרית הימים, אבל…מה בין תפיסות אילו לבין הטקסט המקראי? איך הטקסט עצמו מתייחס לעולם הבא והחיים שאחרי המוות, אם בכלל? מה בין גן עדן לגהינום? איתנו באולפן חוקר המקרא שחר ענבר בשיחה מורבידית בעליל.

האזנה נעימה,
יותם.


דף הבית של התכנית

רשימת תפוצה בדואר האלקטרוניiTunes | האפליקצייה שלנו לאנדרואיד | RSS Link | פייסבוק | טוויטר


פודקאסט סיפורים מהניידת

7 תגובות בנושא “[עושים תנ"ך] מוות בעולם העתיק – סוף הוא תמיד התחלה?”

  1. יותם, נחמד נורא שאתה מזכיר פרקים קודמים אבל מתעלם לגמרי מכל תקופת עושים תנ"ך כשליאורה רביד היתה בו.
    היה פרק שלם איתה על גן עדן וזה היה מאלף.
    ולא יזיק גם ללמוד מהפרקים ההם איך מעבירים את הדברים בצורה מסודרת ומובנית. שחר רץ וזורק לחלל מלא דברים וקשה לעקוב לפעמים.

      1. צודק. אבל הנושא של מוות בתנך הוזכר המון גם בפרקים שלה בעושים תנך.

  2. יותם שלום, נהנה מאד לשמוע את הפודקסט.

    הערה לגבי הטענה שבאיוב המסקנה היא ש״נפלאות דרכי האל ואין לנו להבין״. זה לא מה שמופיע בפרק. אומנם אלוהים שואל את איוב היכן היה בבריאת העולם, ולאיוב אין תשובה, אך איוב רק מחפש צדק. בתגובה, אלוהים מפצה את איוב בכפל רכוש. פי שני גמלים, כבשים וכיוב׳, וב-10 ילדים מוצלחים (הראשונים היו הוללים), ובשלוש בנות הכי יפות בארץ. על פי תורת הכהנים, מתן כפל פיצוי, מתבצע רק כאשר הפושע גנב. מכאן, שעל פי המסופר באיוב, אלוהים פשע וגנב מאיוב, ובתמורה הוא משלם לו כפל. כלומר אלוהים כאן למעשה עומד למשפט האדם ומפסיד. גם אלוהים מודה בכך בחצי פה, כאשר הוא אומר לחברים ״צדק מכם איוב״.

    בנוסף, אני מקשיב לכל הקטעים שלכם, וחסר לי מאד משהו. אתם לדעתי מפספסים מסר מאד מרכזי שהולך ושונה לאורך כל התנ״ך…. לדעתי, מרגע שיודעים להבין את המסר הזה, מבינים את הסיפור התנ״כי הרבה יותר טוב. הוא קשור למוסר, והוא יושב מאד מאד טוב עם ביקורת המקרא.

    אם יש בכך עניין, אשמח להרחיב.

  3. There's an old joke that Jews don’t have heaven & hell – when we die, we all go to the same place, where Moses and Rabbi Akiva deliver lessons on the Torah endlessly. For the righteous this is heavenly, whereas for the wicked it’s hellish

    1. מעניין כרגיל! הזכרתם בסוף הפרק את הפלגים ביהדות ואת עניין המשיח – שזהו הנושא המרכזי שבו נפרדת הנצרות למשל המאמינה שישו הוא המשיח.

      זה יהיה מאוד מעניין לעשות פרק בנושא המשיח (ממתי, מאיפה הרעיון ולמי מחכים היהודים בעצם)

      מירב, מאזינה קבועה מקנדה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.