[עושים תנ"ך] מרים הנביאה

פודקאסט עושים תנ"ך

 



הורדת הפרק (mp3)

ברשימת הנביאים המפוארת בתנ"ך, הכוללת שמות מפורסמים כגון משה, שמואל ישעיהו ועוד כוכבים מקראיים רבים, אין נביאות רבות. אחת הדמויות הבולטות בקרב מה שניתן לכנות "נביאות ישראל" היא מרים הנביאה.
אבל מרים היא לא נביאה קלאסית, הסיפור אודותיה מקוטע, מעורפל מסתורי וניכר כי חסרים בו חלקים רבים מסיפור חייה. מהצד השני- היא נודעה במסורת כמרים הנביאה כאשר החלק השני של הביטוי- ה"נביאה" הפך לחלק בלתי נפרד משמה.
אז מה מתרחש בסיפור המקראי? אפילו מבני משפחתה המצומצמת- משה אחיה, "גדול הנביאים" מופיע ב-4 מחומשי התורה, אהרון האח השני מוזכר בטקסט מאות פעמים. גם נביאות נשים אחרות כמו דבורה זוכה לפרקים משמעותיים בסיפור התנ"כי. מרים לעומתם כמעט ולא זוכה לאיזכור משמעותי, לא לנבואות או לטקסט אלוהי המושם בפיה…
בפרק אני מארח את הסופרת יוכי ברנדס לשיחה על הפער בין המותג המסורתי "מרים הנביאה" לבין מרים הנביאה הטקסטואלית, שזוכה לקרעי סיפורים ופסוקים בודדים בלבד בסאגה המקראית.

האזנה נעימה,

יותם.


דף הבית של התכנית
רשימת תפוצה בדואר האלקטרוניiTunes | האפליקצייה שלנו לאנדרואיד | RSS Link | פייסבוק | טוויטר


 

You may also like...

4 Responses

  1. גל הגיב:

    שלום לכם,
    ותודה על עוד פרק מאלף, עוד בקיצור עוד פרק עם יוכי ברנדיס.
    משהו בלוגיקה של התאוריה על ההסתרה של גיבורות לא מסתדר לי.
    בהנחה (שלי) שכל סיפורי יציאת מצריים, הם סיפורים בלבד. ובהנחה שהעולם תמיד היא פטריאכלי.
    מתי הספיקו בכלל להיווצר הסיפורים על מרים הנביאה, מתי זה בכלל היה כן מקובל??
    אשמח להתיחסותכם

  2. מאור הגיב:

    כמה הערות על הפרק:
    1) המציאות שבה מישהו נקרא נביא ללא פירוט של נבואתיו נפוצה בתנ"ך, הדוגמא הטובה ביותר בהקשר זה היא 'הנה אהרן אחיך הנביא…' ממעמד הסנה, אנחנו לא שומעים על שום נבואה של אהרן, כנ"ל לגבי אלדד ומידד ועוד.
    2) עצם ההנחה שהבאר (או המן) היו תלויים בנביא מסוים לא קיימת בתנ"ך, בנוסף אין מים מיד אחרי קריעת ים סוף (פסוק אחרי השירה של מים שהוזכרה בפרק), כשמרים עוד חיה, ודבר אחרון על פי הכתוב בשירת הבאר, הבאר נחפרה על ידי העם ולא נוצרה בנס.
    3) לאחר ששאלתי על הנאמר בפרק שני ד"ר לתנ"ך והובאר לי שלא מדובר במיינסטריים של המחקר, אני לא מבין למה לא היה עימות בין הגישה הזו למיינסטריים (יותם תיפקד בפרק כמעודד של יוכי).

  3. מירב הגיב:

    נב -נכון שחלק מהסיפורים הם "שליליים" אבל גם לדוד, שאול ומשה יש צדדים שליליים – ואני חושבת שזה מה שמיוחד בתנ"ך כשמעמידים אותו בניגוד לברית החדשה – בתנ"ך הדמויות אינן מושלמות והדמויות הגדולות ביותר גם חוטאות וגם מכעיסות את אלוהים – וזה דווקא מקנה לדמויות עומק ואמינות ואנושיות. ואם מרים היא רכלנית – זה בסדר גמור – מי מהגדולים לא חוטף? ואולי בכך שאלוהים נוזף בה הסיפור שלה מצטרף לגדולים אחרים בתנ"ך?

  4. מירב הגיב:

    שלום יותם ויוכי – תודה על פרק נהדר – עלתה בי מחשבה לגבי מרים הנביאה וסיפור האשה הכושית… אולי בכך שמרים מבקרת את משה זה מראה על עוצמתה? כי לא רק שהיא מבקרת גבר אלא את משה רבנו. בכך שאין לכך השלכות קשות (כמו למשל העונש של מיכל כשביקרה את דוד, וזה גם לפי פודקסטים קודמים) זה מראה שהיא מוערכת ומוגנת על ידי משה. העמדה שלה מופיעה בפרוטוקול. דבר נוסף שמתקשר לסיפור מרים כילדה וכשומרת אחיה – אמרנו שהיא ניחנה ברגישות גבוהה ויודעת מיד על מי ניתן לסמוך שהרי היא נביאה. היא סמכה על הנסיכה המצרית שתציל את משה, ואולי היא מצילה את אחיה שוב מפני האשה הכושית? ואני מדמיינת שאם היא בניגוד לנשים אחרות פעילה בעם ובעלת מעמד נביאה, אולי כמו דבורה הנביאה שהיא בעצם שופטת, אולי הסיפר הזה מראה שהיתה לה סמכות לפסוק בנושאים האלו, אולי היו לה סיבות טובות שלא נכנסו לסיפור, אולי יש סיפור על האישה הכושית שאבד עם הזמן… ? בכל מקרה הצתתם את הדמיון. תודה לך וליותם! מאזינה קבועה 🙂 מירב (קנדה)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.