[עושים תנ"ך] משה רבנו – גדול הנביאים – ההתחלה

 



הורדת הפרק (mp3)

דמויות רבות מתמודדות על התואר "הדמות הכי משפיעה בתנ"ך". דוד המלך הוא הדמות שמוזכרת בו הכי הרבה פעמים: מעל אלף איזכורים. משה רבנו מופיע הרבה פחות. אבל אין חולק שמשה הוא הדמות המפורסמת ביותר, והוא הפנים של התנ"ך, של עם ישראל והיהדות כולה. משה היה האבא הרוחני, המייסד והמגבש של קבוצה נרדפת לכדי עם מלוכד. כאשר עם ישראל יצא ממצרים הוא היה ערבוביה של עבדים שלא מכירים מספיק את האל ולא יכולים להסתדר לבד. הוא הניק אותם רוחנית, חינך אותם, גידל אותם, הביא אותם לבגרות ושם…עזב אותם, על סף הכניסה לארץ המובטחת, כדי שימשיכו לבד בדרכם. את סיפורו המופלא של משה לא ניתן להקיף בקלות, לכן בשני הפרקים הקרובים חוקר המקרא שחר ענבר ואנוכי נתמקד בתמונות מחייו של משה בניסון ללמוד ולהבין את דמותו. מעין חיים שכאלה עם משה רבנו בשתי נקודות קריטיות בחייו- הולדתו-ילדותו במצרים ומותו, רגע לפני הכניסה לארץ כנען.
האם משה הוא הדהוד של דמויות מיתולוגיות, חצי אלים ואגדות עממיות שהסתובבו באזור? האם משה באמת שט בתיבה על הנילוס והאם ייתכן שהיו עוד גיבורי על כאלה שהונחו על גדות נהר או שטו בו בתיבה, אומצו, והפכו בבגרותם למנהיגי אימפריות? מה משמעות המוטיב החוזר של בעל מעמד נמוך הגדל ומתחנך בבית מלוכה? ומה הקשר בין משה רבנו (שלנו!) לישוע הנוצרי?


דף הבית של התכנית
רשימת תפוצה בדואר האלקטרוניiTunes | האפליקצייה שלנו לאנדרואיד | RSS Link | פייסבוק | טוויטר




11 Responses

  1. מתן הגיב:

    פרק מעולה! אחד הטובים ביותר ששמעתי בפודקאסט – הגימיק עם הפעמון עובד מעולה ומחזק מאוד את ההפנמה של הפרק.

  2. טל הגיב:

    וואו
    נשמטה לי הלסת כמה וכמה פעמים במהלך ההאזנה ומיד אחריה רצתי לד"ר גוגל לבדוק שהדברים נכונים. לא ייאמן. פרק מעולה!

  3. אלי אגזדה הגיב:

    הי, איפה ניתן להוריד את הטקסט של הפודקאסט הזה בPDF?
    תודה,
    אלי

  4. Yoav הגיב:

    To Daniel
    Shasu tribe with Tzizits:
    https://israelfact.blogspot.com/2014/06/censorship-spies-and-tzitzit.html
    Answers to the other questions you brought up you can find in books such as
    "מוצא העם העברי ואמונתו" by Aharon Tomer

  5. דניאל הגיב:

    תודה על הפרקים המרתקים!
    אגב יש תיאוריה המקשרת בין הלוויים למדיינים,
    אינני זוכר את כל הנימוקים לכך אך לדוגמה מסופר שלשבט לוי אין נחלה.
    יש גם המקשרים בין הר צמוד לפטרה להר סיני.
    לדעתי אם יש אמת בהשפעה מדיינית על אמונתם של יושבי יהודה וישראל אז אני מניח שההשפעה נכנסה בנפרד משני מקורות שונים לישראל ויהודה, מה שיסביר את היריבות בינהם על הבית הנכון ליהוה: ירושלים או עיר צפונית שאינני זוכר, כנראה שכם.

    שאלות: תוכלו בבקשה לתת קישור או לפרט על הציור של השסו של של יהו עם הציציות כביכול?
    והאם מצאו נחש מנחושת באתרים נוספים חוץ מתמנע? תודה.

    • שחר הגיב:

      שלום דניאל
      תודה על הביקורת החיובית. שמח שנהנית 🙂

      * התאוריה המקשרת בין הלויים למדיינים, היא תיאוריה שגורסת שקבוצה של אנשים הגיעה מאזור הדרום, ככל הנראה ממצרים דרך המדבר (= מדיין) והצטרפה לקבוצות שישבו בכנען, והביאה איתה את פולחן אל המלחמה הדרומי יהוה לאוכלוסיה המקומית שעבדה את פולחן האלים הכנעניים המקומים (אל, בעל, אשרה וכו'). קבוצת מהגרים זרה זו נקראה בשל כך "לויים" (= הם נלוו לאוכלוסיה הקיימת) ובגלל שהגיעה מאוחר לא קיבלה נחלה, ובגלל שהיתה קבוצת מהגרים דרומים שמות האנשים בשבט לוי הם מצריים במובהק (עמרם, יוכבד, משה, ציפורה, אהרן, מרים, עלי, חפני, פנחס, גרשום, וכו') לעומת האנשים בשאר "שבטי ישראל" שלהם היו שמות שמים.

      * היכן הר סיני זו שאלה פתוחה, כי לא כל כך ברור מהו המקום המכונה "מדבר סיני"\ "הר סיני". זהו שם מיתולוגי לא ידוע שיש אפילו המקשרים אותו להתפתחות השפה המקראית ויש השערה כי במקור משמעות המילה סיני לא היתה של אזור גאוגרפי אלא של אל: "סיני"="סין", אל הירח המספוטמי, ראה התקבולת התיאופורית בתהילים ס"ח "רֶכֶב אֱלֹהִים רִבֹּתַיִם אַלְפֵי שִׁנְאָן אֲדֹנָי בָם סִינַי בַּקֹּדֶשׁ". מיקומו של "סיני" המוכר לנו לא עבר במסורת יהודית קדומה אלא 'זוהה' בשנת 325~ לספירה על ידי הלנה, אמו של הקיסר קונסטנטינוס, בשעה שהפך את הנצרות לדת האימפריה הרומית ונוצר צורך לזהות מיקומים של אזורים חשובים לנצרות.

      * יש מספר ציורי קיר והירוגליפים המתארים את שבטי השסו עם גדילים המזכירים גדילי ציצית, תוכל למצוא בערך המתאים בויקיפדיה, או למשל בתמונות בעמוד שכאן:
      http://he.israelunited.wikia.com/wiki/%D7%A9%D7%A1%D7%95?file=Canaanite_or_Shasu_Prisoner_in_the_War_Reliefs_of_Rameses_III_in_Medinat_Habu%2C_Egypt.png

      * נחש ברונזה המצופה כסף מהמאה ה13-14 לפנה"ס נתגלה בחצור, נחש נחושת מהמאה ה-13 לפנה"ס נתגלה בתל מבורך, נחש נחושת ממקדש אישושיננק בשושן מהמאה ה- 12 לפנה"ס, דומה בצורתו לנחש הנחושת מהמאה ה-15 לפנה"ס שהתגלה בתמנע. בתמנע גם התגלה פסל של נחש פתן בעל קרני פרה. בפולחן הכנעני תופסים הנחשים מקום נכבד: דמותם עיטרו כלי חרס פולחניים שנחשפו בבית שאן (התקופה הכנענית המאוחרת) ופסלי נחשים ממתכת נמצאו בכמה אתרים קדומים בארץ (בכנען נחושת היתה נדירה יחסית)

      בברכה

      שחר

      • דניאל הגיב:

        תודה רבה על התשובה המפורטת! (וסליחה על התגובה המאוחרת)

        כן בהחלט יש הרבה שאלות פתוחות במיוחד על תקופה מוקדמת כל כך באזור שלנו, לא ניסיתי להציג את הדברים כעובדות אני מודע שיש אלף ואחד השערות ולפחות חצי מהן כנראה איך שהוא מסתיימות(או מתחילות) בחייזרים…

        הנה קישור לאתר אחד שקראתי פעם שמזהה את הר סיני עם הר צמוד לפטרה:
        http://www.grahamphillips.net/mountain/mountain1.html

        דרך אגב נדמה לי שבפרק דיברתם על הדת הכנענית והצגתם את אוגרית כדוגמה, על פי מה שאני מבין היחידים שכנראה שקראו לעצמם כנענים נמצאו באזור ארץ ישראל, אין הוכחה לכך שאפילו ערי אזור פניקיה קראולעצמם כנענים.
        כמובן שזה לא מבטל את הקשר בין דת אוגרית לשלנו, רק רציתי להעיר על המילה כנעני.

        • דניאל הגיב:

          ועוד הערה קטנה, אני לא בטוח שעדיין אפשר להגיד שיהוה היה במקור אל מלחמה, למעשה ברוב המקורות שאני ראיתי שמציגות את ההשעררה שמקורו בדרום כותבים שהיה אל שקשור למטלורגיה בין השאר, אבל כנראה שהיה גם די דומה לבעל בגלל התחרות ביניהם.

          • דניאל הגיב:

            עוד הערה קטנה…

            יש לי הצעה לנושא לפרק אך הוא קשור רק בעקיפין לתנ"ך ואני אני אבין אם הנושא לא יתאים לפודקאסט.
            הנושא הוא אמונות ערי הלבנט הקדום, הפולחנים והמיתוסים של ערי אזור פניקיה ואוגרית וכדומה, יש גם השפעות פניקיות על דת יוון העתיקה אך זה אולי כבר ממש לא מתאים לפודקאסט.

          • שחר הגיב:

            דניאל
            אתה בהחלט צודק. יש השערות רבות לגבי מיקומו של "הר סיני". בין השאר יש הצעה לזהותו בפטרה, הלנה אמו של קונסטנטינוס זיהתה אותו דווקא בג'בל מוסא, עמנואל ענתי זיהה אותו בהר כרכום שבנגב, יש גם שהרחיקו עד "עמי קוסי" שבאפריקה ויש הצעות רבות אחרות. המשותף לכל ההצעות: אין שום ראיה ארכאולוגית קונרקטית, וגם שום ראיה אשורולוגית או הסטורית שמאשרת את הזיהוי. אבל כיף לנסות לפתור תעלומות 🙂

            לגבי הכנענים: המצרים הקדמונים זיהו את ארץ כנען גם באזורים צפונים לישראל של ימינו: צור, צידון, אוגרית וכו'. הרחבנו על כנען וכנענים בפרק שעסק ב"שכנים ההיסטורים בתקופת המקרא":
            https://www.ranlevi.com/2018/12/03/osim_tanach_schenim_part1/?fbclid=IwAR01GTJQvN6KZhqVRLiur3mMAgbv-j8m4oyWMlOGRd-V3OcrYzmMshD_MXg
            ללא קשר- הפולחן של תושבי ארץ כנען חפף את המיתולוגיה של כתבי אוגרית, הן מבחינה מחקרית (לדוגמא מציאת כמות גדולה של צלמיות של בעל אשרה אל והשאר) והן מבחינה מקראית (הפסוקים הרבים שמתארים את המלחמות של יהוה במפלצות הקדמוניות שהיו עוזריו של בעל, כינויים אוגריתים לאלי כנען שהוסבו לכינויים ליהוה כמו "רוכב ערבות" "אל עליון" "שדי" ואחרים). התחרות בין יהוה לבעל היא חלק מהסינקרוניזם שהגיע בשלב מאוחר יותר קצת לפני שיהוה בלע את בעל ואת אל עליון וספג את כוחות כל האלים הכנעניים.
            ההשערה שיהוה היה במקור אל מלחמה מסתברת לאול העובדה שהכינוי הפופולרי ביותר של יהוה במקרא היה "יהוה צבאות", ויש עוד ראיות מתכנסות.

            ההצעה שלך לפרק בנושא מיתולוגיות שכנות היא מצוינת, זה באמת נושא מאוד מעניין. חלק מהפרקים נגעו באופן עקיף גם במיתוסים הללו. לא יודע אם זה יתאים לפודקאסט על "עושים תנך" כי זה לא קשור באופן ישיר לתנ"ך (רק בשוליים- כמו למשל במקורות הכנענים\ אמוריים של שירת האזינו או של מזמור כ"ט בתהילים) אבל אולי בעתיד מנהלי הפודקאסט ימצאו לנכון לשלב גם פרק כזה ברצף. אני בעד!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.