[עושים תנ"ך] סיפורי האבות – בין אגדה ומיתוס למציאות היסטורית

הורדת הפרק (mp3)

הסיפורים אודות האבות והאמהות כפי שמופיעים בספר בראשית הינם סיפורי הצלחה מסחררים מכל הבחינות- הצלחה ספרותית, רוחנית ותיאולוגית כאחד. מדובר בסאגה משפחתית שהיא סיפור אוניברסלי אודות התכונות הבסיסיות של האדם, ויותר חשוב- על היחס של אבות האומה עם אלוהיהם.

אבל האם מחזורי הסיפורים הללו מהווים תיעוד היסטורי של ראשית עם ישראל? האם אפשר בכלל להתייחס לאבות האומה בפן המחקרי-היסטורי? מתי התגבשו הסיפורים הללו והאם סדר האבות, כפי שיכול כל ילד לדקלם אברהם-יצחק ויעקב, הוא הסדר האפשרי הנכון של התרחשות הסיפורים,במידה והתקיימו?

בפרק זה, של "עושים תנ"ך" אני מארח את פרופ' ישראל פינקלשטיין, ראש הקתדרה לארכיאולוגיה של ארץ ישראל בתקופות הברונזה והברזל באוניברסיטת ת"א, לשיחה סביב השאלות הללו בניסיון לברר מתי והאם סיפורי האבות ייתכנו ברצף ההיסטורי של התהוות עם ישראל הקדום.

האזנה נעימה,
יותם


רשימת הפרקים המלאה
הרשמה לפודקאסט:
רשימת התפוצה בדוא"ל | iTunes | אפליקצייה לאנדרואיד | RSS Link | פייסבוק | טוויטר

You may also like...

4 Responses

  1. שי שלום הגיב:

    השיחות עם פרופ' פינקלשטיין יותר מדי אינטואיטיביות, הרבה שליפות מהמותן של אירועים ומקומות שלא מוסברים תמיד למאזין שלא בקיא לגמרי בחקר התנ"ך ובארכיאולוגיה.
    נשמע יותר כמו הרצאה באוניברסיטה ופחות כמו פודקאסט. בפודקאסט כזה, כשצריך "להחזיק ראש" כדי לעקוב, הפרק צריך להיות מובנה באופן מאוד מסודר. אחרת הפרק מתפזר וקשה לעקוב.

    בנוסף, אני מצטרף לדברים שנאמרו בתגובות לפרק הקודם: פינקלשטיין מציג צד אחד של הדיון ומבטל לגמרי את הצד השני (ובצורה קצת מזלזלת לעיתים). כשהוא אורח קבוע זו בעיה. עדיף שאת הפרקים יוביל אדם שאינו בלב הויכוח שיכול להציג בצורה יותר מאוזנת את הגישות השונות (כפי שעושה בועז סתווי).

    ובאופן כללי, ריבוי החוקרים בפודקאסט מזיק לדעתי. אין אחידות בין הפרקים, התוכן מתפזר. עדיף להתקבע עם מגיש אחד או שניים לכל היותר.

  2. עוד פרק עצום. זה הפודקאסט הכי אהוב עלי. וישראל פינקלשטיין ענק. אך הערה מאד חשובה יש לי: ישראל אמר שקוראים לנו יהודים על שם יהוד – אחרת היינו נקראים יהודאים. אך זה לא נכון: בספר ירמיהו ובמלכים ב׳ – בתקופת ממלכת יהודה ולפני קום פחוות יהוד – אנחנו נקראים יהודים. ולא רק זאת: בסיפור צדקיהו מלך יהודה קוראים לשפת העם ״יהודית״.
    אבל עוד פעם תודה מקרב לב על הפודקאסט הכביר הזה.

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

      עוזי היקר,
      תודה על התגובה והמילים החמות, כייף לקרוא שאתה נהנה מפרי עבודה הקשה שלנו על הפוד.
      לגבי הערתך בנושא היהודים-יהודאים מבטיח שבאחד הפרקים הקרובים אעלה אותה להתייחסות ישירה של ישראל, אני בטוח שהוא ישמח להגיב ולענות.
      יותם.

  3. אייל הגיב:

    מעניין. מאוד מורכב מרבדים ומימדים שונים. נראה שצריך להאזין יחד עם מפה היסטורית, ספר תנ"ך ורקע מושגי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.