[עושים תנ"ך] "ההיסטוריה של ההיסטוריה", עם פרופ' ישראל פינקלשטיין

פודקאסט עושים תנ"ך
הורדת הפרק (mp3)

והפעם, על הרקע וההתפתחות של חקר המקרא, עם פרופ' ישראל פינקלשטיין.

שנים רבות נטו החוקרים להאמין כי סיפורי התנ"ך מתארים מציאות היסטורית גרידא. כתיבת סיפורי התנ"ך יוחסה, כמעט באופן טבעי לגיבורי המקרא בעצמם.
בשחר העת החדשה, עם תחילת הכלת ההיגיון, התבונה והרצון לגשת לסיפורי התנ"ך בעין מדעית וביקורתית – חל גם שינוי בתפיסה זאת והתגלה כי הנושא אינו פשוט כלל.
לקראת פרק היובל של "עושים תנ"ך" אני מארח את פרופ' ישראל פינקלשטיין, ראש הקתדרה לארכיאולוגיה של ארץ ישראל בתקופות הברונזה והברזל באוניברסיטת ת"א, לשיחה על ההיסטוריה של חקר ההיסטוריה התנ"כית.
ננסה לברר "איך הכל התחיל" מבחינת המחקר המדעי של הטקסט התנ"כי, מתי ואיך החלו בכלל לחקור את המקרא ואת המזרח הקדום ואיך מחקר זה השתלב עם התחום החדש יחסית – ארכיאולוגיה מקראית.
נעמוד על הקרע שמאחורי חקר המקרא ועל ההיסטוריה של ההיסטוריה.

האזנה נעימה,
יותם


רשימת הפרקים המלאה
הרשמה לפודקאסט:
רשימת התפוצה בדוא"ל | iTunes | אפליקצייה לאנדרואיד | RSS Link | פייסבוק | טוויטר

You may also like...

3 Responses

  1. ישי קופרמן הגיב:

    צר לי לחלוק על הפרופסור, אך נס פך השמן מופיע במגילת תענית, מגילה שנכתבה ב66 לספירה, תחילת המרד הגדול. ביום כה, כפי שמופיע במגילה, נמצא פך השמן שאמור היה להספיק ליום אחד, אך נעשה לו נס והספיק לשלושה ימים. זהו אחד מהטעמים לחגיגה בת שמונת הימים שאנו חגים בחנוכה.
    הטיעון שזו המצאה שהופיעה רק 860 שנה לאחר המרד הינו טיעון שגוי.

  2. אריאל הגיב:

    אני מזדהה עם דבריה של אלונה. פינקלשטיין בהחלט מעניין, אבל כשמביאים אותו שוב ושוב ושוב זה נותן תמונה חד צדדית (וגם תחושה שיותם הוא חד צדדי…). אם כבר ארכיאולוגיה, אז כדאי שתראיין מישהו מהאסכולה הירושלמית גם כן, אולי את זה שחפר בח'ירבת כייאפה או בדומה לו, לפחות כדי לאזן.

  3. אלונה הגיב:

    פינקלשטיין הוא ארכיאולוג בעל שם, וגם שנוי במחלוקת. להביא אותו לפרק אחד או שניים בשביל הגיוון זה מעניין אבל הוא לא חוקר מקרא והידע שלו על המקרא נסמך על תזות שנשללו מזמן. מעבר לקוריוז אין לו מה לחדש בפודקאסט על תנ"ך. מיותר. עדיף היה להמשיך את הפרקים עם החוקרים הקבועים. מאזינה קבועה ונלהבת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.