[עושים תנ"ך] מיהו או מי הם האלוהים? חלק 2

הורדת הפרק (mp3)

התנ"ך הינו יצירה תיאולוגית, מטרתו הברורה היא להאדיר ולרומם את שמו של האל. אבל מי זה ה"אל" הזה? מיהו או מי הם האלוהים?
ד"ר בעז סתוי – דוקטור לארכיאולוגיה ולתרבויות המזרח הקדום מאונ' ת"א ומרצה בחוג למקרא במכללת אורנים, עימו אני משוחח על דמותו של יהוה- אלהי ישראל.

בפרק השני נדבר על בני בריתו של האל, על האפשרות שיש לו בת ועל האלה שהיא גם אשתו של האלוהים. נקפוץ ונחפור באדמת מדבר סיני  ונגלה כתובות עם תוכן מדהים המגלות לנו עוד פרטים על יהוה, משפחתו ודמותו.

 

האזנה נעימה,

יותם.


רשימת הפרקים המלאה
הרשמה לפודקאסט:
רשימת התפוצה בדוא"ל | iTunes | אפליקצייה לאנדרואיד | RSS Link | פייסבוק | טוויטר

 

 

You may also like...

5 Responses

  1. דאפי הגיב:

    אני מאד נהנית מעושים תנ"ך גם עם ליאורה רביד וגם הפרקים עם בועז.
    כל כמה זמן מתוכנן לצאת פרק במתכונת החדשה?

  2. אריאל הגיב:

    שלום יותם ועודד!

    אני מתענג לשמוע את הפודקאס שלכם, ומאחל בהצחלה לכולנו עם הפורמט החדש (הצלחתכם – הנאתנו!!).
    יש לי הארה (לא שגיתי!) בעקבות שני הפרקים העוסקים במקורו של אלוהים, ובבת זוגו המפתיעה – האשרה, אני מעלה השערה כי אשרתו של אלוהים לא ממש נעלמה מהתיאולוגיה היהודית, והיא קיימת עד ימינו בגלגול אחר, כוונתי היא למושג ה"שכינה" – בויקיפדיה בערכה מצויין שהשכינה כמושג העומד בפני עצמו הוא מזמן חז"ל, אבל אני מעלה השערה ששרשיו עמוקים הרבה אחורה בזמן. אולי אחרי שהאשרה כבר לא יכלה להתקיים כמות שהיא באמונה היהודית – עשו לה עם הזמן "שינוי פנים" – ולבסוף היא נהפכה לשכינה כמו שהיא מוכרת היום (ומה היא בדיוק השכינה? שאלה תיאולוגית קשה שהוגים רבים לאורך ההיסטוריה היהודית התמודדו עמה, כיון שהשכינה נתפסת בכיטוי של האלוהות, ובאמונה המונותאיסטית – האלוהים יחיד הוא ואין בלתו, אז מה זה הדבר הזה שכאילו מייצג אותו אבל למעשה נפרד ממנו?!)
    אם נכונים הדברים, אז אפשר אתקדם צעד אחד קדימה, חכמי הקבלה יצרו נוסח אותו יש לומר לפני קיום מצוה: "לשם יחוד קודשא בריך הוא ושכינתיה", ובתרגום לעברית המדוברת: הריני מקיים המצווה כדי לעורר את יחוד אלוהים (הוא הקדוש ברוך הוא) ושכינתו. מהו היחוד המדובר? זהו כמובן משל ליחוד של זכר ונקבה – יחסי מין…
    נמצא אם כן שהמקובלים "החזירו עטרה ליושנה" ומבלי משים השיבו את השכינה/אשרה להיות בשנית בת זוגו של אלוהים!

    • בעז סתוי הגיב:

      הי אריאל
      ראשית תודה רבה 🙂

      אני מודה שאינני מומחה למחשבת חז"ל, ולכן אינני יכול לענות על תהייתך. אני רק יכול להוסיף שגם לאחר חורבן בית המקדש הראשון אנחנו מוצאים יהודאיים הסוגדים לאלה. כך למשל בירמיהו (מ"ד 18-15) אנחנו רואים שגולים השוהים במצרים עובדים לאלה המכונה בירמיהו "מלכת השמיים". לעניות דעתי עולה מהטקסט שמאמיניה סברו שהיא חזקה לפחות כמו יהוה, ואולי אפילו יותר (הם טוענים שהחורבן הגיע כיוון שהפסיקו לעבוד אותה, על אף שיתכן שהם המשיכו לסגוד לאלוהים).
      עדות מאוחרת יותר מגיעה מהמקדש היהודי ביב/אלפנטין שבמצרים, שפעל בערך עד 400 לפנה"ס. שם, על פי טענות חוקרים שונים, קיימו פולחן ליהוה, ובנוסף לו גם לאלה בשם "ענת של יהו" או משהו בסגנון. שלא במפתיע לא תמצא לכך אזכור בערך 'מקדש יב' בויקיפדיה בעברית, אבל כן תוכל למצוא דיון קצר בערך האנגלי וכמובן בגוגל סקולר (למשל במאמר זה מ-1992: https://www.jstor.org/stable/3270076?seq=1#page_scan_tab_contents).

      באשר להשערתך, לעניות דעתי היא מאוד סבירה, ובעצם היא חושפת את הצרכים האנושיים הבסיסיים ביותר שלא השתנו בהרבה מאז נכתב המקרא. ברור לכל שיש דברים שנוח יותר לבקש מאבא, ודברים אחרים שנוח יותר לבקש מאמא. כך גם כאשר מדובר בפנייה לאלים. אשה בהריון או עם צירי לידה מרגישה הרבה יותר בנוח לפנות לאלה, שמבינה את מצבה, ולא לאל זכר שלא מבין את מכאוביה. גם לאחר התבססות המונותאיזם הצורך הזה לא נחלש. כך לצד ישו מופיעה מרים המגדלית, וליד התור הגדול לחדרו של הרב המפורסם, יהיה תמיד תור נשי לחדרה של הרבנית 🙂

  3. קייטי הגיב:

    טרם האזנתי לפרק אבל אני ממש שמחה לראות שהוא עלה. כבר חששתי שלא יהיו יותר פרקים של עושים תנ"ך. גם אני נהניתי מאוד מד"ר ליאורה רביד אבל אני שמחה לשמוע גם אנשים ומומחים אחרים, שעשויים לבוא גם עם זוויות ראיה שונות ונושאים קצת שונים. העזיבה של ליאורה הייתה פשוט מאוד פתאומית וללא הסבר, אז אנשים מופתעים, אבל אני בטוחה שאני לא היחידה שרוצה שהסדרה הזו תמשך גם בלעדיה.
    (בכל אופן, מהפייסבוק שלה הבנתי שזו הייתה החלטתה ושבכוונתה להוציא עוד פודקסטים בפורמט/פלטפורמה אחרת, אז אנחנו גם לא מפסידים אותה בכל מקרה).

    • יותם הגיב:

      היי קייטי!
      שמחנו שנשארת עם עושים תנ"ך, אנחנו לא הלכנו לשום מקום 🙂
      כמו שכתבנו הפודקאסט ממשיך ואכן יובאו עוד קולות ונקודות מבט סביב אותו הנושא- המקרא.
      הקו של התוכנית ימשיך להיות הפן הריאלי-מחקרי-ביקורתי כפי שהיה עד כה.
      שמחנו שנהינת עד כה ומקווים שתמשיכי להינות בעתיד.
      יותם

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.