top of page

[עושים היהטו×Øיה] 206: מי באמ×Ŗ בנה א×Ŗ הפי×Øמידו×Ŗ?

16.9.20

[עושים היהטו×Øיה] 206: מי באמ×Ŗ בנה א×Ŗ הפי×Øמידו×Ŗ?

הפי×Øמידו×Ŗ הן הישג הנדהי כבי×Ø, ועוד יו×Ŗ×Ø ×›×©×ž×‘×™× ×™× שהוקמו בעידן שקדם אפילו לכלי הב×Øזל. ×Ŗאו×Øיו×Ŗ ×Øבו×Ŗ ניהו לההבי×Ø ×ž×™ היו בוני הפי×Øמידו×Ŗ מחייז×Øים, ד×Øך בני אטלנטיה ועד ×Øבבו×Ŗ עבדים שעמלו ×Ŗח×Ŗ שוט הפ×Øעונים. ×Ŗגלי×Ŗ מפ×Ŗיעה של הא×Øכיאולוג מ×Øק להנ×Ø (Lenher) ב×Øאשי×Ŗ שנו×Ŗ ה×Ŗשעים הופכ×Ŗ א×Ŗ ×Ŗאו×Øיו×Ŗ אלה על ×Øאשן ומביאה עימה ×Ŗובנו×Ŗ מפ×Ŗיעו×Ŗ ומ×Øעישו×Ŗ.

[עושים היהטו×Øיה] 206: מי באמ×Ŗ בנה א×Ŗ הפי×Øמידו×Ŗ?
00:00 / 01:04
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
ה×Øשמה ל×Øשימ×Ŗ ×Ŗפוצה בדוא"ל | ××¤×œ×™×§×¦×™×™×Ŗ עושים היהטו×Øיה (אנד×Øואיד) | iTunes

מי באמ×Ŗ בנה א×Ŗ הפי×Øמידו×Ŗ?

כ×Ŗב: ×Øן לוי

אחד המוצגים ב×Ŗ×¢×Øוכ×Ŗ "פ×Øעה בכנען" המוצג×Ŗ במוזאון יש×Øאל הוא פהל קטן של הפינקה, יצו×Ø ×ž×™×Ŗולוגי המ×Ŗוא×Ø ×›×©×™×œ×•×‘ של א×Øיה עם ×Øאש אדם. הוא אינו מוצג מ×Øשים במיוחד, למען האמ×Ŗ. הפהל הושח×Ŗ ונה×Ø×” על ידי אלמונים אי שם בע×Øפלי ההיהטו×Øיה, ובקושי אפש×Ø ×œ×”×‘×—×™×Ÿ שמדוב×Ø ×‘×”×¤×™× ×§×”. אבל דווקא ההפינקה הקטן והשבו×Ø ×”×–×”, הוא הפ×Øט הזכו×Ø ×œ×™ ביו×Ŗ×Ø ×ž×”×Ŗ×¢×Øוכה כולה. מדוע?


א×Øכאולוגים מע×Øיכים כי הפהל נוצ×Ø ×‘×Ŗקופ×Ŗ שלטונו של פ×Øעה אמנמח×Ŗ השלישי, בע×Øך בשנ×Ŗ 1800 לפני ההפי×Øה. הוא × ×Ŗגלה ב×Ŗל-חצו×Ø ×©×‘××Øׄ יש×Øאל, אך מהיבו×Ŗ שונו×Ŗ הקשו×Øו×Ŗ ב×Ŗא×Øוך היהטו×Øי שלא × ×›× ×” אליהן כ×Øגע, הבי×Ø ×œ×”× ×™×— שהפהל לא הובא לחצו×Ø ×ž×™×“ לאח×Ø ×©×™×•×¦×Ø, אלא ×Øק כשלוש מאו×Ŗ שנים מאוח×Ø ×™×•×Ŗ×Ø, הביב 1500 לפני ההפי×Øה. חוק×Øים מע×Øיכים כי שליט מצ×Øים העניק או×Ŗו במ×Ŗנה לשליט חצו×Ø, כנ×Øאה כ×Ŗשו×Øה דיפלומטי×Ŗ, כיוון שהפהל היה כב×Ø ××– כבן שלוש מאו×Ŗ שנה: דהיינו, ×¢×Ŗיקה א×Øכאולוגי×Ŗ שאפש×Øה לשליט המצ×Øי "להשוויׄ" ב×Ŗ×Øבו×Ŗו הע×Ŗיקה והמפוא×Ø×Ŗ, בדומה לנשיא יש×Øאל שיעניק לנשיא א×Øה"ב מזוזה ב×Ŗ שלוש מאו×Ŗ שנה.


היפו×Øו של ההפינקה זכו×Ø ×œ×™ במיוחד מכיוון שהוא ג×Øם לי להבין עד כמה באמ×Ŗ ×¢×Ŗיקה ומפוא×Ø×Ŗ היי×Ŗה ה×Ŗ×Øבו×Ŗ המצ×Øי×Ŗ הקדומה ā€“ ×¢×Ŗיקה מהפיק כדי שמלך מצ×Øי קדום (מבחינ×Ŗנו) יוכל להעניק מ×Ŗנו×Ŗ א×Øכיאולוגיו×Ŗ מפוא×Øו×Ŗ למלך אח×Ø. ×Øובנו, לדע×Ŗי, לא ממש ×Ŗופהים עד כמה באמ×Ŗ ×¢×Ŗיקה ומפוא×Ø×Ŗ היי×Ŗה ה×Ŗ×Øבו×Ŗ המצ×Øי×Ŗ הקדומה. למשל, הפי×Øמידה הגדולה ביו×Ŗ×Ø ×‘×’×™×–×”, הפי×Øמידה של פ×Øעה ח'ופו, נבנ×Ŗה בהביבו×Ŗ 2500 לפני ההפי×Øה. לשם השוואה, קלאופט×Øה מלכה על מצ×Øים בע×Øך באמצע המאה ה×Øאשונה לפני ההפי×Øה ā€“ או במילים אח×Øו×Ŗ, על צי×Ø ×”×–×ž×Ÿ אנחנו ק×Øובים יו×Ŗ×Ø ×œ×§×œ××•×¤×˜×Øה ā€“ מאש×Ø ×§×œ××•×¤×˜×Øה ק×Øובה לבוני הפי×Øמידו×Ŗ! כשה×Ŗיישבו השבטים העב×Øיים בא×Øׄ יש×Øאל, בהביבו×Ŗ המאה השלוש עש×Øה לפנה"×”, כב×Ø ×¢×ž×“×• הפי×Øמידו×Ŗ על ×Ŗילן במשך כאלף ומא×Ŗיים שנים. ה×Ŗ×Øבו×Ŗ המצ×Øי×Ŗ הע×Ŗיקה, על גלגוליה השונים, ה×Ŗקיימה לאו×Øך כמעט שלוש×Ŗ אלפים שנה. האם אנחנו יכולים לדמיין לעצמו א×Ŗ מדינ×Ŗ יש×Øאל, או כל מדינה מוד×Øני×Ŗ, שו×Øד×Ŗ במשך שלוש×Ŗ אלפים שנה?ā€¦

מי בנה א×Ŗ הפי×Øמידו×Ŗ?

הפי×Øמידו×Ŗ הן יצי×Øו×Ŗ אד×Øיכליו×Ŗ מ×Øשימו×Ŗ ועוצ×Øו×Ŗ נשימה בהיקפן. הפי×Øמידה של ח'ופו לבדה, עשויה מכשני מיליון וחצי אבנים שמשקלן הממוצע כשני טון וחצי ā€“ וחלקן שקלו עד ל×Ŗשעה טון. הפי×Øמידה מ×Ŗנשא×Ŗ לגובה של מאה א×Øבעים וששה מט×Øים ā€“ מעט נמוך יו×Ŗ×Ø ×ž×”×ž×’×“×œ המ×Øובע של עז×Øיאלי ב×Ŗל אביב ā€“ והיי×Ŗה המבנה הגדול ביו×Ŗ×Ø ×‘×¢×•×œ× במשך אלפי שנים, עד הוף המאה ה×Ŗשע עש×Øה. מדוב×Ø ×œ× ×Øק בא×Ŗג×Ø ×©×œ כ×Øיי×Ŗ האבנים הכבדו×Ŗ הללו, ×”×™×Ŗו×Ŗן וה×Øמ×Ŗן לגובה ×Øב, אלא בא×Ŗג×Ø ×›×¤×•×œ ומכופל של העב×Ø×Ŗ כמו×Ŗ גדולה כל כך של אבנים במהי×Øו×Ŗ הד×Øושה כדי שעבוד×Ŗ הבנייה ×Ŗ×Ŗקדם בקצב הבי×Ø. יש לזכו×Ø ×©×—×œ×§ מהאבנים ששימשו לבניי×Ŗ הפי×Øמידו×Ŗ אמנם נכ×Øו ממחצבו×Ŗ בק×Øב×Ŗ מקום, אך חלקן הובאו ממחצבו×Ŗ במ×Øחק של שמונה מאו×Ŗ קילומט×Øים ויו×Ŗ×Ø. כל זא×Ŗ, זכ×Øו, ב×Ŗקופה כה ×¢×Ŗיקה, שלעומ×Ŗה הקמ×Ŗ הקולוהיאום ב×Øומא היי×Ŗה ממש "לא מזמן."


אין פלא, אם כן, שהחל מ×Øגע שהפילוהופים היוונים ביק×Øו במצ×Øים, וה×Øומאים אח×Øיהם, הם שאלו א×Ŗ עצמם מי היו או×Ŗם בנאים מה×Ŗו×Øיים שהקימו א×Ŗ המבנים המדהימים הללו. ×Ŗשובו×Ŗ לא היו להם, וגם מו×Øי הד×Øך שליוו או×Ŗם לא זכ×Øו דב×Ø ××•×“×•×Ŗ אבו×Ŗ אבו×Ŗיהם הע×Ŗיקים.


הדו×Øו×Ŗ הבאים המשיכו לשאול א×Ŗ עצמם או×Ŗן השאלו×Ŗ ולמצוא ×Ŗשובו×Ŗ שנ×Øאו להם ×Øאויו×Ŗ. למשל, ×Ŗאולוג נוצ×Øי במאה הששי×Ŗ להפי×Øה העלה א×Ŗ ההשע×Øה לפיה הפי×Øמידו×Ŗ נבנו על ידי יוהף המק×Øאי, כממגו×Øו×Ŗ לאחהון ×Ŗבואה במהלך שבע השנים הטובו×Ŗ. מלומד אח×Ø ×©×™×¢×Ø ×©× ×•×— הוא זה שבנה א×Ŗ הפי×Øמידו×Ŗ (או לפחו×Ŗ אח×Ŗ מהן) כדי לחמוק מהמבול. אם נדמה לכם שהאמונו×Ŗ הללו נזנחו במ×Øוצ×Ŗ השנים, א×Ŗם טועים: בן ק×Øהון, מועמד המפלגה ה×Øפובליקני×Ŗ לנשיאו×Ŗ א×Øה"ב (והפהיד לדונלד ט×Øאמפ מאוח×Ø ×™×•×Ŗ×Ø), הצהי×Ø ×‘×Øיש גלי שלדע×Ŗו הפי×Øמידו×Ŗ היו מחהני ×Ŗבואה ā€“ על אף שידוע כיום שהפי×Øמידו×Ŗ אינן חלולו×Ŗ.


במ×Øוצ×Ŗ המאה העש×Øים הופיעו ההב×Øים שונים בעניין זהו×Ŗ בוני הפי×Øמידו×Ŗ ā€“ למשל, שהפי×Øמידו×Ŗ נבנו על ידי חייז×Øים שביק×Øו בכדו×Ø ×”××Øׄ, או שנבנו על ידי ×Ŗ×Øבו×Ŗ אנושי×Ŗ מ×Ŗקדמ×Ŗ שמשום מה נכחדה ואיננו מכי×Øים או×Ŗה היום. המשו×Ŗ×£ ל×Øבים מההב×Øים האלה הוא ההנחה שאין היכוי שהמצ×Øים הקדמונים, בעידן שלפני המצא×Ŗ כלי הב×Øזל, היו מ×Ŗוחכמים מהפיק כדי להקים א×Ŗ המבנים העצומים האלה.

אדג×Ø ×§×™×™×”×™ ā€“ "הנביא הישן"

אחד ה×Ŗומכים בהנחה זו היה אדג×Ø ×§×™×™×”×™ (Cayce), מיהטיקן אמ×Øיקני שנולד ב-1877, וניחן ביכול×Ŗ ל×Ŗקש×Ø ×¢× עולמו×Ŗ × ×”×Ŗ×Øים. כחלק מעבוד×Ŗו, היה קייהי × ×›× ×” למעין ט×Ø× ×” ו×Ŗוך כדי שינה עונה על שאלו×Ŗ ב×Ŗחומים שונים ומשונים ā€“ עובדה שהקנ×Ŗה לו א×Ŗ הכינוי 'הנביא הישן.' קייהי זכה להצלחה אדי×Øה, ובין לקוחו×Ŗיו המפו×Øהמים נמנו הנשיא ווד×Øו וילהון והממציא ×Ŗומאה אדיהון.


האם אכן גילה הנביא הישן א×Ŗ הודו×Ŗ היקום? אין לדע×Ŗ. מה שב×Øו×Ø ×™×•×Ŗ×Ø ×”×•× שקייהי גילה ד×Øכים יצי×Ø×Ŗיו×Ŗ לעשו×Ŗ ×›×”×£. הוא הקים א×Øגון בשם 'המכון למחק×Ø ×•×œ×”××Øה', שמט×Ø×Ŗו המוצה×Ø×Ŗ היי×Ŗה לחקו×Ø × ×•×©××™× כגון פי×Øוש חלומו×Ŗ, גלגול נשמו×Ŗ וכדומה. כיוון שבמדינו×Ŗ מהוימו×Ŗ בא×Øצו×Ŗ הב×Øי×Ŗ נאה×Ø ×œ×§×‘×œ ×Ŗשלום עבו×Ø ×§×Øיא×Ŗ ×¢×Ŗידו×Ŗ, 'המכון למחק×Ø ×•×œ×”××Øה' ×”×™×™×¢ לקייהי לחמוק מהמגבלו×Ŗ הללו. הלקוחו×Ŗ של קייהי × ×Ŗבקשו להי×Øשם כחב×Øים במכון המחק×Ø ×©×œ×• ā€“ ×Ŗמו×Ø×Ŗ דמי חב×Ø, כמובן ā€“ וכך קיבל קייהי משכו×Ø×Ŗ מהא×Øגון ולא ישי×Øו×Ŗ מהלקוחו×Ŗ.


בין י×Ŗ×Ø ×”× ×•×©××™× המיהטיים שבהם עהק קייהי, נשאלה השאלה אודו×Ŗ בוני הפי×Øמידו×Ŗ. ה×Øוחו×Ŗ שכביכול ×Ŗקש×Øו עמו מהעולם שמעב×Ø, היפ×Øו לו שמי שבנה א×Ŗ הפי×Øמידו×Ŗ היו, למעשה, בני אטלנטיה. אטלנטיה היי×Ŗה ×Ŗ×Øבו×Ŗ מפוא×Ø×Ŗ ומ×Ŗקדמ×Ŗ שה×Ŗקיימה על אי במ×Øכז האוקיינוה האטלנטי, ובניה ניחנו בטֶלֶק֓ינֶזֵיה: היכול×Ŗ להזיז עצמים בכוח המחשבה. באמצעו×Ŗ יכול×Ŗ זו, ה×Øימו בני אטלנטיה באווי×Ø ××Ŗ האבנים הכבדו×Ŗ וע×Øמו או×Ŗן זו על זו לפי×Øמידו×Ŗ הענקיו×Ŗ.


'המכון למחק×Ø ×•×œ×”××Øה' המשיך לעשו×Ŗ חיל גם לאח×Ø ×ž×•×Ŗו של אדג×Ø ×§×™×™×”×™ ב- 1945, ומ×Øכזים הוקמו בכל ×Øחבי העולם ā€“ כולל ביש×Øאל, אגב.

מ×Øק להנ×Ø

בשלהי שנו×Ŗ השבעים פהע ל×Ŗוך אחד המ×Øכזים הללו בא×Øצו×Ŗ הב×Øי×Ŗ, בחו×Ø ×¦×¢×™×Ø ×‘×©× מ×Øק להנ×Ø (Lenher). להנ×Ø × ×Øשם לאוניב×Øהיטה והש×Ŗ×Ŗ×£ במהפ×Ø ×§×•×Øהים בפילוהופיה ובד×Ŗו×Ŗ ā€“ אך במהלך השנה נקלע למשב×Ø ×–×”×•×Ŗ ועבד א×Ŗ הלימודים. הוא יצא לטיול א×Øוך ב×Øחבי העולם כדי לנהו×Ŗ ולמצוא א×Ŗ ייעודו בחיים. אביו היה חהיד מושבע של אדג×Ø ×§×™×™×”×™ וכך, ב×Ŗום או×Ŗה השנה מצא א×Ŗ עצמו להנ×Ø ×”×¦×¢×™×Ø ×‘×ž×›×•×Ÿ למחק×Ø ×•×œ×”××Øה.


מ×Ŗקש×Ø×Ŗ של המכון ק×Øאה א×Ŗ ×¢×Ŗידו, והמה×Ø ×©×‘×™×“×” היה מלהיב! בגלגול הקודם שלו, ההבי×Øה המ×Ŗקש×Ø×Ŗ ללהנ×Ø, הוא היה מבני אטלנטיה שהייעו למצ×Øים לבנו×Ŗ א×Ŗ הפי×Øמידו×Ŗ. לא '×”×Ŗם' ×”×™×™×¢: להנ×Ø ×”×™×” זה שבמו ידיו החביא א×Ŗ 'הפ×Ø ×”×Øשומו×Ŗ' ā€“ הפ×Ø ×ž×™×Ŗולוגי שעל פי האגדה מכיל א×Ŗ ההיהטו×Øיה המלאה של אטלנטיה ā€“ מ×Ŗח×Ŗ לפי×Øמידה הגדולה בגיזה. המ×Ŗקש×Ø×Ŗ ההבי×Øה לו שעליו לטוה למצ×Øים, להש×Ŗלם בא×Øכיאולוגיה, ולחשוף א×Ŗ ההפ×Ø ×©×§×‘×Ø ×‘×’×œ×’×•×œ הקודם. ואם יש דב×Ø ×—×™×•×‘×™ אחד שני×Ŗן לומ×Ø ×¢×œ 'המכון למחק×Ø ×•×œ×”××Øה', הוא שהוא עקבי. המכון של קייהי מימן למ×Øק להנ×Ø ×©× ×Ŗ שהייה במצ×Øים ā€“ וכך מצא א×Ŗ עצמו להנ×Ø ×ž×Ŗלווה למהפ×Ø ×ž×©×œ×—×•×Ŗ א×Øכיאולוגיו×Ŗ כעוז×Ø ×›×œ×œ×™.

גיזה ā€“ עי×Ø ×”×ž×Ŗים

כאן המקום ל×Ŗא×Ø, בקווים כלליים, א×Ŗ הנק×Øופוליה ā€“ 'עי×Ø ×”×ž×Ŗים', ביווני×Ŗ ā€“ של גיזה, ה×Øמה ×Øחב×Ŗ הידיים שבה נמצאו×Ŗ הפי×Øמידו×Ŗ. המצ×Øים הקדמונים האמינו באל השמש, ו×Øאו בשקיע×Ŗ השמש במע×Øב כהמל למוו×Ŗ: זו ההיבה שכל הקב×Øים המפוא×Øים במצ×Øים נבנו מע×Øבי×Ŗ לנילוה. גיזה היא מישו×Ø ×ž×•×Øם ובולט ממע×Øב לנילוה, וזו ההיבה לכך שפ×Øעה ח'ופו החליט, בע×Øך באמצע האלף השלישי לפני ההפי×Øה, להקים שם א×Ŗ הפי×Øמידה הגדולה והמפוא×Ø×Ŗ שנושא×Ŗ א×Ŗ שמו עד היום. אח×Øיו בנה פ×Øעה חאפ×Øו פי×Øמידה שנייה, מעט קטנה יו×Ŗ×Ø ā€“ ופ×Øעה מנכאו×Ø×¢ הקים פי×Øמידה שלישי×Ŗ, קטנה עוד יו×Ŗ×Ø. מהביב לשלוש×Ŗ הפי×Øמידו×Ŗ גם הוקמו המון בניינים מפוא×Øים וקטנים יו×Ŗ×Ø: מקדשים, פי×Øמידו×Ŗ קטנו×Ŗ, ופהל ההפינקה המפו×Øהם.


הנק×Øופוליה של גיזה, על שלל המבנים והמונומנטים האדי×Øים שלה, היא אחד הא×Ŗ×Øים הא×Øכיאולוגים העשי×Øים והמ×Øשימים ביו×Ŗ×Ø ×‘×¢×•×œ× ā€“ ומ×Øק להנ×Ø ×ž×¦× א×Ŗ עצמו מ×Ŗאהב במקום. עם או בלי קש×Ø ×œ×’×œ×’×•×œ הקודם שלו כאיש אטלנטיה, הוא הבין שמצא א×Ŗ ייעודו בחיים: לחקו×Ø ×•×œ×”×‘×™×Ÿ א×Ŗ עב×Øן של הפי×Øמידו×Ŗ. הוא × ×Øשם ללימודי א×Øכיאולוגיה באוניב×Øהיטה האמ×Øיקני×Ŗ בקהי×Ø, שם נחשף למכלול העדויו×Ŗ הא×Øכיאולוגיו×Ŗ המוכ×Øו×Ŗ בעניין חיד×Ŗ בוני הפי×Øמידו×Ŗ, המלמדו×Ŗ כי המצ×Øים פי×Ŗחו א×Ŗ האד×Øיכלו×Ŗ המ×Ŗוחכמ×Ŗ שלהם לאו×Øך מאו×Ŗ שנים, ב×Ŗהליך הד×Øג×Ŗי שכלל ניהוי ā€“ וגם לא מעט טעיה.

ניהיונו×Ŗ כושלים בבניי×Ŗ פי×Øמידו×Ŗ

מבני הקבו×Øה המוקדמים של השליטים המצ×Øים היו בניינים שטוחים בשם מהטבה (Mastaba), ש×Ŗח×Ŗם נחפ×Øו פי×Øים עמוקים שהכילו א×Ŗ הקב×Øים עצמם.


הפי×Øמידה ה×Øאשונה הוקמה הביב שנ×Ŗ 2600 לפני ההפי×Øה על ידי המלך ג'וה×Ø (Djsor), ובהופו של דב×Ø ×”×™×™×Ŗה לא יו×Ŗ×Ø ×ž××©×Ø ×”×Øחבה של ×Øעיון המהטבה: הפי×Øמידה של ג'וה×Ø ×”×™×™×Ŗה הד×Øה של מהטבו×Ŗ הולכו×Ŗ וקטנו×Ŗ שנבנו זו על גבי זו, כך שנ×Ŗקבלה צו×Øה של פי×Øמידה עשוי×Ŗ מד×Øגו×Ŗ. אבל אלו היו מד×Øגו×Ŗ 'גהו×Ŗ' וגדולו×Ŗ ולא המד×Øגו×Ŗ הקטנו×Ŗ (×™×—×”×™×Ŗ) שאנחנו מכי×Øים מהפי×Øמידו×Ŗ הגדולו×Ŗ בגיזה.


הניהיונו×Ŗ ה×Øאשונים לבנו×Ŗ פי×Øמידו×Ŗ מדו×Øגו×Ŗ כשלו באופן מחפי×Ø. היו פי×Øמידו×Ŗ שה×Ŗמוטטו ×Ŗוך כדי שנבנו בגלל שהשיפוע של הקי×Øו×Ŗ לא היה נכון, או שהק×Øקע שעליה נבנ×Ŗה הפי×Øמידה היי×Ŗה חולי×Ŗ ולא יציבה מהפיק. לע×Ŗים ק×Øהו הפי×Øמידו×Ŗ ×Ŗח×Ŗ משקלן שלהן וה×Ŗמוטטו פנימה. יו×Øשו של ג'וה×Ø, הנפ×Øו, הקים פי×Øמידה 'מלאה' ā€“ אבל ×Ŗוך כדי הבנייה שינו הבנאים א×Ŗ זווי×Ŗ השיפוע, כך שה×Ŗוצאה ההופי×Ŗ היי×Ŗה פי×Øמידה "עקומה". מאו×Ŗ שנים לאח×Ø ×ž×›×Ÿ, כשנבנו הפי×Øמידו×Ŗ הענקיו×Ŗ בגיזה, הצטב×Ø ×™×“×¢ הנדהי ×Øב שאפש×Ø ×œ×‘× ××™× ליצו×Ø ×ž×‘× ×™× יציבים ועמידים.


לימודיו של להנ×Ø ×”×‘×™××• או×Ŗו לזנוח א×Ŗ הקשקושים המיהטיים לגבי ×Ŗ×Øבויו×Ŗ קדומו×Ŗ ומפוא×Øו×Ŗ שבנו א×Ŗ הפי×Øמידו×Ŗ בכוח המחשבה. מה שגילה אודו×Ŗ ה×Ŗ×Øבו×Ŗ המצ×Øי×Ŗ הע×Ŗיקה, שכנע או×Ŗו שהמהנדהים המצ×Øים היו מ×Ŗוחכמים מהפיק כדי להקים א×Ŗ הפי×Øמידו×Ŗ בכוחו×Ŗ עצמם בכלים שהיו ל×Øשו×Ŗם, מבלי להזדקק לכוחו×Ŗ על-טבעיים או ל×Ŗ×Øבויו×Ŗ ×¢×Ŗיקו×Ŗ ומה×Ŗו×Øיו×Ŗ.


כשהיים א×Ŗ חוג לימודיו באוניב×Øהיטה, הצט×Ø×£ להנ×Ø ×œ×ž×©×œ×—×•×Ŗ א×Øכיאולוגיו×Ŗ בגיזה, והפנה א×Ŗ עיק×Ø ×Ŗשומ×Ŗ לבו להפינקה, הפהל הענק והמ×Øשים המוצב בחזי×Ŗ ×Øמ×Ŗ גיזה, מז×Øחי×Ŗ לפי×Øמידו×Ŗ הגדולו×Ŗ. עם הזמן, גילה להנ×Ø ×©×”×•× ניחן בכיש×Øון טבעי למיפוי ולש×Øטוט טכני, ויזם פ×Øויקט גדול למיפוי מפו×Øט של כל ×Øמ×Ŗ גיזה. עם עמי×Ŗיו הא×Øכיאולוגים, הוא מיפה א×Ŗ הגאולוגיה של השטח הגדול עד ל×Øמ×Ŗ המילימט×Ø ×•×–×™×”×” כל מבנה מלאכו×Ŗי ונקיק טבעי.

הניחוש של להנ×Ø

השאלה שהעהיקה א×Ŗ מ×Øבי×Ŗ הא×Øכיאולוגים באו×Ŗה ה×Ŗקופה היי×Ŗה השאלה כיצד נבנו הפי×Øמידו×Ŗ. באלו טכניקו×Ŗ וכלים הש×Ŗמשו הבנאים הגדולים כדי להקים א×Ŗ מבני הענק? זו היי×Ŗה שאלה מהק×Ø× ×Ŗ מאוד, כיוון שלמ×Øו×Ŗ שהמצ×Øים השאי×Øו אח×Øיהם אינהפו×Ø ×”×™×Øוגליפים שבהם ×Ŗיא×Øו כמעט כל הבט מחיי היום-יום שלהם ā€“ הם לא השאי×Øו אח×Øיהם ×Ŗיאו×Ø ×©×œ אופן בניי×Ŗ הפי×Øמידו×Ŗ. המה×Ŗו×Øין הזה העהיק א×Ŗ החוק×Øים אז, וממשיך להעהיק ×Øבים מהם גם היום.


אבל להנ×Ø ×©××œ שאלה אח×Ø×Ŗ. במקום 'איך נבנו הפי×Øמידו×Ŗ' ā€“ הוא ×Øצה לדע×Ŗ 'מי בנה א×Ŗ הפי×Øמידו×Ŗ,' במובן של מי היו הבנאים והפועלים שהקימו או×Ŗן.


ההיהטו×Øיון היווני הקדום ה×Øודוטוה ביק×Ø ×‘×¤×™×Øמידו×Ŗ, וכ×Ŗב שמאה אלף עבדים עהקו בפ×Øוייט הבנייה הגדול בגיזה. חוק×Øים מוד×Øניים הע×Øיכו כי מדוב×Ø ×”×™×” בכעש×Øים עד כא×Øבעים אלף איש בלבד, אך כך או כך מדוב×Ø ×‘×ž×”×¤×Ø ××“×™×Ø ×©×œ פועלים שהיו צ×Øיכים לישון, לש×Ŗו×Ŗ ולאכול, לה×Ŗקלח, לה×Ŗפנו×Ŗ, וכיו"ב. מ×Ŗחם המגו×Øים של או×Ŗם אלפי עובדים, אם אכן היה קיים, היה ק×Øוב לוודאי גדול יו×Ŗ×Ø ×ž×Øובם המוחלט של היישובים באלף השלישי לפני ההפי×Øה. במילים אח×Øו×Ŗ, אי שם באזו×Ø ×’×™×–×” מה×Ŗ×Ŗ×Ø×Ŗ לה עי×Ø ×¤×•×¢×œ×™× אבודה שאם היי×Ŗה קיימ×Ŗ, ה×Øי שהיי×Ŗה אח×Ŗ הע×Øים הגדולו×Ŗ בעולם הע×Ŗיק כולו. עי×Ø ××‘×•×“×”, שאין מי ש×Ŗ×Ø ××—×Øיה מזה אלפי שנים.


להנ×Ø ×‘×—×Ÿ א×Ŗ המפו×Ŗ המפו×Øטו×Ŗ של ×Øמ×Ŗ גיזה שיצ×Ø, וחיפש בהן ×Øמזים למיקום העי×Ø. הוא בחן א×Ŗ מיקומם ×”×™×—×”×™ של המונומנטים השונים, וא×Ŗ מיקום המחצבו×Ŗ שמהן הובאו האבנים הגדולו×Ŗ והד×Øכים שלאו×Øכן אפש×Ø ×”×™×” להוביל א×Ŗ ההלעים הענקיים למקומם. הכ×Øו×Ŗו האינטימי×Ŗ א×Ŗ השטח הביאה או×Ŗו להאמין שאם היי×Ŗה קיימ×Ŗ עי×Ø ×¤×•×¢×œ×™× שכזו ā€“ המקום ההגיוני להקים או×Ŗה היה באזו×Ø ×”×“×Øום-מז×Øחי של ×Øמ×Ŗ גיזה, לא ×Øחוק מהנילוה.

קי×Ø ×”×¢×•×Øב

ואכן, ד×Øומי×Ŗ-מז×Øחי×Ŗ למישו×Ø ×©×¢×œ×™×• ניצבו×Ŗ הפי×Øמידו×Ŗ קיימ×Ŗ חומה גדולה, קבו×Øה למחצה מ×Ŗח×Ŗ לחולו×Ŗ. שמה של החומה הוא 'קי×Ø ×”×¢×•×Øב,' והיא היי×Ŗה מוכ×Ø×Ŗ לא×Øכיאולוגים מזה מאו×Ŗ שנים. מדוב×Ø ×‘×ž×‘× ×” מ×Øשים בכל קנה מידה: או×Øכה של החומה כמא×Ŗיים מט×Øים, גובהה כעש×Øה מט×Øים ו×Øוחבה אף הוא כעש×Øה מט×Øים. במ×Øכז הקי×Ø ×™×© שע×Ø ×¢× ×§, בגובה שבעה מט×Øים ā€“ והאבן שמעט×Ø×Ŗ או×Ŗו מלמעלה שוקל×Ŗ כשלוש מאו×Ŗ טון! לשם השוואה, גובהן של חומו×Ŗ העי×Ø ×”×¢×Ŗיקה בי×Øושלים הוא בע×Øך עש×Øה מט×Øים ā€“ והחומו×Ŗ שאנו ×Øואים כיום הוקמו א×Øבע×Ŗ אלפים שנים לאח×Ø ×©× ×‘× ×” 'קי×Ø ×”×¢×•×Øב'! אילו ניצב בכל מקום אח×Ø ×‘×¢×•×œ×, היה 'קי×Ø ×”×¢×•×Øב' נחשב לפנינה א×Øכיאולוגי×Ŗ חשובה מאין כמו×Ŗה. ל×Øוע מזלה של החומה המ×Øשימה הזו, היא נמצא×Ŗ למ×Øגלו×Ŗ הפי×Øמידו×Ŗ האדי×Øו×Ŗ ā€“ ולעומ×Ŗן, החומה הפשוטה, הלא מקושט×Ŗ והלא מהו×Ŗ×Ŗ×Ŗ, × ×Øאי×Ŗ ×—×”×Ø×Ŗ חשיבו×Ŗ. זו ההיבה ש×Øוב החוק×Øים, פחו×Ŗ או יו×Ŗ×Ø, ה×Ŗעלמו ממנה.


מ×Øק להנ×Ø ×©××œ א×Ŗ עצמו מה היה ×Ŗפקידה של החומה הגדולה הזו. ה×Øי מדוב×Ø, נזכו×Ø, על האלף השלישי לפני ההפי×Øה: איש אינו טו×Øח להקים חומה גבוהה ו×Øחבה כל כך ā€“ אולי מהגדולו×Ŗ שאי פעם × ×Øאו בעולם הע×Ŗיק ā€“ ללא היבה טובה. למישהו במצ×Øים הע×Ŗיקה היה חשוב מאוד להפ×Øיד א×Ŗ המקדשים והמונומנטים המ×Øשימים של גיזה ממשהו שניצב בצדו האח×Ø ×©×œ 'קי×Ø ×”×¢×•×Øב.'


בשנ×Ŗ 1988, הוביל להנ×Ø ×ž×©×œ×—×Ŗ ×Øאשונה לחפי×Øו×Ŗ א×Øכאולוגיו×Ŗ ד×Øומי×Ŗ ל'קי×Ø ×”×¢×•×Øב.' ב×Ŗוך זמן קצ×Ø ×—×©×¤×• החוק×Øים בי×Ŗ עשוי מלבנים של בוׄ, ש×Ŗוא×Øך ל×Ŗקופה שבה נבנו הפי×Øמידו×Ŗ. העובדה שהבי×Ŗ היה עשוי מלבנים של בוׄ יבש מעו×Øבב בקש היי×Ŗה בעל×Ŗ חשיבו×Ŗ ×Øבה שכן במצ×Øים הע×Ŗיקה, מבני מגו×Øים, אפילו א×Øמונו×Ŗיהם של הפ×Øעונים נבנו מלבנים ו×Øק מבני קבו×Øה ומקדשים נבנו מאבן, כיוון שהיי×Ŗה נדי×Øה וקשה יו×Ŗ×Ø ×œ×”×©×’×”. העובדה שהבי×Ŗ שגילו להנ×Ø ×•×¦×•×•×Ŗו היה עשוי בוׄ לימדה או×Ŗם שהוא לא היה חלק מקומפלקה הקבו×Øה של ×Øמ×Ŗ גיזה, כי אם מבנה מגו×Øים.

טלפון בהול

למ×Øו×Ŗ הגילוי המהק×Øן ש×Øימז על אפש×Øו×Ŗ קיומו של יישוב גדול באו×Ŗו האזו×Ø, החליט להנ×Ø ×œ×—×–×•×Ø ×œ××Øצו×Ŗ הב×Øי×Ŗ. הוא ידע שהעובדה שיש לו ×Ŗוא×Ø ×Øאשון בלבד ×Ŗגביל א×Ŗ ה×Ŗפ×Ŗחו×Ŗו המקצועי×Ŗ, ועל כן × ×Øשם ללימודי דוקטו×Øט. פ×Øויקט המיפוי שע×Øך בגיזה וה×Ŗגלי×Ŗ שלמ×Øגלו×Ŗ 'קי×Ø ×”×¢×•×Øב' יצ×Øו לו מוניטין של חוק×Ø ×ž×¢×•×œ×”, והאוניב×Øהיטה שבה למד קיבלה או×Ŗו כמ×Øצה מן המניין מיד ב×Ŗום לימודיו. אך באחד הימים קיבל להנ×Ø ×©×™×—×Ŗ טלפון גו×Øלי×Ŗ.


הנק×Øופוליה של גיזה צמוד לעי×Ø ×”×ž×•×“×Øני×Ŗ גיזה, עי×Ø ×¦×¤×•×¤×” ושוקק×Ŗ חיים. מחלק×Ŗ ה×Ŗש×Ŗיו×Ŗ של גיזה ×¢×Øכה עבודו×Ŗ לשיפו×Ø ×Ŗש×Ŗי×Ŗ הביוב באח×Ŗ השכונו×Ŗ הק×Øובו×Ŗ לנק×Øופוליה, לא ה×Øחק מ'קי×Ø ×”×¢×•×Øב.' כף של דחפו×Ø ×—×¤×Øה באדמה ā€“ ופגעה בקי×Ø ×œ×‘× ×™× ×¢×Ŗיק. ×¢×Øימו×Ŗ של שב×Øי ח×Ø×” נשפכו מהחו×Ø ×”×¤×¢×•×Ø.


להנ×Ø ×¢×•×“×›×Ÿ על ה×Ŗק×Øי×Ŗ והבין שאין לו ב×Øי×Øה. אם הע×Øכו×Ŗיו לגבי העי×Ø ×”××‘×•×“×” של גיזה נכונו×Ŗ, אזי חלק ממנה קבו×Ø ×‘×¦×ž×•×“ או אפילו מ×Ŗח×Ŗ לעי×Ø ×’×™×–×” המוד×Øני×Ŗ. כל יום שעב×Ø ×”×’×‘×™×Ø ××Ŗ ההיכון שממצאים א×Øכיאולוגים שאין להם ×Ŗחליף יושמדו: היה זה מי×Øוׄ נגד השעון, וללהנ×Ø ×œ× היה זמן לקדם א×Ŗ הק×Øיי×Øה האקדמי×Ŗ שלו. הוא עזב א×Ŗ האוניב×Øהיטה, וחז×Ø ×œ×ž×¦×Øים.

מאפייה ×¢×Ŗיקה

להנ×Ø ×”×•×‘×™×œ משלח×Ŗ חדשה וחפ×Ø ×‘× ×§×•×“×” שבה גיל×Ŗה כף הדחפו×Ø ××Ŗ הקי×Øו×Ŗ הע×Ŗיקים. המבנה שחשף שם היה מאפיה. החוק×Øים זיהו בקלו×Ŗ א×Ŗ המכלים שבהם לשו האופים המצ×Øים א×Ŗ הבצק שלהם, כיוון שההופ×Øים המצ×Øים הקפידו ל×Ŗעד על קי×Øו×Ŗ הקב×Øים הצנו×Ŗ ×Øבו×Ŗ מחיי היום-יום במצ×Øים הע×Ŗיקה ā€“ ובין הי×Ŗ×Ø ×Ŗיא×Øו ×Ŗהליך אפיי×Ŗ לחם:


"ידענו שאלו כלים לאפייה כיוון שבציו×Øים בקב×Øים מ×Øאים א×Ŗ האופים מש×Ŗמשים בהם כדי לאפו×Ŗ לחם בצו×Øה אופייני×Ŗ מאד, ועו×Øמים א×Ŗ הכלים בע×Øימו×Ŗ [ā€¦] וא×Ŗה יודע, זה הדב×Ø ×”×™×¤×” בקב×Øים מצ×Øיים, זה כמעט כמו הקטלוג של ×”×™×Ø×”. הם מ×Øאים א×Ŗ כל השלבים של אפיי×Ŗ לחם עם הכלים האלה: איך מחממים א×Ŗ כלי הח×Ø×”, שופכים פנימה א×Ŗ ×”×¢×™×”×”, מוהיפים א×Ŗ השמ×Øים ואז מ×Øוקנים א×Ŗ הכלים."


מיכלים לליש×Ŗ בצק × ×Ŗגלו בכפ×Øים ×¢×Ŗיקים בכל ×Øחבי מצ×Øים, וכמעט לכל משפחה היי×Ŗה מיני-מאפייה קטנה משלה. אבל המכלים שגילה להנ×Ø ×”×™×• גדולים באופן משמעו×Ŗי ביחה למכלים הבי×Ŗיים המוכ×Øים, עובדה שלימדה א×Ŗ החוק×Øים שכמו×Ŗ הלחם שנאפ×Ŗה בהם לא נועדה כדי להאכיל משפחה או ש×Ŗיים ā€“ אלא כמו×Ŗ אנשים גדולה יו×Ŗ×Ø. במילים אח×Øו×Ŗ, נעשה ניהיון ×Øאשוני של המצ×Øים לקח×Ŗ א×Ŗ ×Ŗהליך אפייה המוכ×Ø ×œ×”× עבו×Ø ×ž×©×¤×—×•×Ŗ ā€“ ולהחיל או×Ŗו בקנה מידה כמעט-×Ŗעשיי×Ŗי.


החפי×Øו×Ŗ נמשכו במ×Øׄ, ולהנ×Ø ×•×× ×©×™×• חשפו מבנים נוהפים: כפ×Ø ×’×“×•×œ של מבנים עשויים לבני בוׄ. חלק מאו×Ŗם מבנים חשפו מאפיינים ב×Øו×Øים של מפעלים מקומיים לייצו×Ø ×ž×–×•×Ÿ. למשל, אולם שהכיל כמויו×Ŗ אדי×Øו×Ŗ של עצמו×Ŗ דגים, ומבנים שבהם × ×Ŗגלו עדויו×Ŗ לשחיט×Ŗ מהפ×Ø ×Øב מאוד של עזים ובק×Ø. הם מעידים על כך שבוני הפי×Øמידו×Ŗ, אם אכן הם אלו שה×Ŗגו×Ø×Øו בעי×Ø ×”××‘×•×“×”, נהנו ממזון איכו×Ŗי ובכמו×Ŗ גדולה באופן משמעו×Ŗי מה×Ŗזונה שלה זכה איכ×Ø ×ž×¦×Øי ממוצע באו×Ŗה ה×Ŗקופה. אמנם הלחם המצ×Øי היה עשוי מזן שונה של חיטה מזה שאנחנו מכי×Øים היום, והיה קשה ה×Øבה יו×Ŗ×Ø ×•×˜×¢×™× ה×Øבה פחו×Ŗ מהלחם המוד×Øני ā€“ אבל הפועלים זכו לקצבה יומי×Ŗ נאה של עש×Ø ×›×™×›×Øו×Ŗ לחם וכוה בי×Øה, ומדי פעם גם בש×Ø ×˜×Øי, מו×Ŗ×Øו×Ŗ ששא×Ø ×”××–×Øחים לא נהנו מהם ב×Ŗכיפו×Ŗ שכזו.

עבדים או פועלים בשכ×Ø?

ממצאים אלה מ×Ø×Ŗקים כיוון שהם אינם מה×Ŗד×Øים עם המ×Ŗוא×Ø ×‘×ž×”×•×Ø×Ŗ היהודי×Ŗ-נוצ×Øי×Ŗ. באיו×Øים בהגדו×Ŗ של פהח ובהפ×Øי הילדים מוצאים ×Ŗמיד או×Ŗה ההצנה: בני יש×Øאל עובדים בפ×Øך, נאנקים כשהם מושכים אבן ענקי×Ŗ ā€“ ומעליהם עומד חייל מצ×Øי אכז×Ø ×•×ž××™×™× בהצלפו×Ŗ שוט. ההיהטו×Øיונים יודעים כב×Ø ×ž×–×ž×Ÿ שבני יש×Øאל לא בנו א×Ŗ הפי×Øמידו×Ŗ: הפי×Øמידו×Ŗ הוקמו אלף שנים ויו×Ŗ×Ø ×œ×¤× ×™ שקמה היהדו×Ŗ. אך ה×Ŗפיהה השלט×Ŗ, כב×Ø ×ž×Ŗקופ×Ŗו של ה×Øודוטוה היווני, היי×Ŗה שא×Ŗ הפי×Øמידו×Ŗ בנו עבדים ā€“ בעיק×Ø ×›×™×•×•×Ÿ שקשה לדמיין פ×Øויקט בנייה כה ×Øחב הקף ללא עבודה בכפייה. אך ה×Ŗמונה המנטלי×Ŗ הזו אינה מה×Ŗד×Ø×Ŗ עם הממצאים הא×Øכיאולוגים. קשה לדמיין א×Ŗ העבדים המהכנים מהיימים יום עבודה מפ×Øך, גבם שו×Ŗ×Ŗ דם מהצלפו×Ŗ השוט, חוז×Øים לעי×Ø ×”×¤×•×¢×œ×™× ā€“ ואז מ×Ŗיישבים למעין 'א×Øוח×Ŗ שחי×Ŗו×Ŗ' של בש×Ø ×˜×Øי, בי×Øה טובה ושפע לחם.


ה×Ŗפיהה הזו מ×Ŗ×¢×Ø×¢×Ø×Ŗ עוד יו×Ŗ×Ø ×›×©×œ×•×§×—×™× בחשבון א×Ŗ הממצאים שנחשפו מבחינ×Ŗ כשש מאו×Ŗ שלדים שנ×Ŗגלו בבי×Ŗ קב×Øו×Ŗ צמוד לעי×Ø ×”××‘×•×“×”. בחלק מהשלדים נמצאו הימנים ב×Øו×Øים של טיפול ×Øפואי מהו×Ø ×‘×¢×§×‘×•×Ŗ פציעו×Ŗ כגון עצמו×Ŗ שבו×Øו×Ŗ וכו'. במק×Øה אחד, פועל ש×Øגלו נקטעה המשיך לחיו×Ŗ עוד כא×Øבע עש×Øה שנה לאח×Ø ×¤×¦×™×¢×Ŗו. שוב, הטיפול ה×Øפואי המהו×Ø ××™× ×• מ×Ŗיישב עם ×Øעיון העבדים שמ×Ŗעמ×Øים בהם באכז×Øיו×Ŗ. ולבהוף, בדיקו×Ŗ דנ"א של שלדים מבי×Ŗ הק×Øבו×Ŗ העלו ש×Øובם ככולם היו ילידי מצ×Øים, מאזו×Øים שונים לאו×Øך הנילוה ā€“ ושחלק גדול מהם ה×Ŗגו×Ø×Øו בעי×Ø ×¢× נשו×Ŗיהם וילדיהם, וגידלו בה משפחו×Ŗ. אלה לא היו חיילים ממדינו×Ŗ ז×Øו×Ŗ שנשבו בשדה הק×Øב, למשל. ובטח לא מהה של עבדים שהובאו מ×Øחוק.


אין הפק בעובדה שהיו עבדים במצ×Øים הע×Ŗיקה, אם כי בימי הממלכה הישנה ā€“ ה×Ŗקופה שבה נבנו הפי×Øמידו×Ŗ ā€“ העבדו×Ŗ היי×Ŗה נפוצה פחו×Ŗ מאש×Ø ×‘×Ŗקופו×Ŗ מאוח×Øו×Ŗ יו×Ŗ×Ø. עם זא×Ŗ, הממצאים הא×Øכיאולוגים מעלים א×Ŗ ה×Øושם ש×Øובם המכ×Øיע של בוני הפי×Øמידו×Ŗ לא היו עבדים, אלא פועלים שקיבלו שכ×Ø ×•×Ŗנאים נוחים עבו×Ø ×¢×‘×•×“×Ŗם. עדו×Ŗ עקיפה נוהפ×Ŗ להשע×Øה זו היא כ×Ŗובו×Ŗ ג×Øפיטי ×¢×Ŗיקו×Ŗ שנ×Ŗגלו בא×Ŗ×Øים שונים בגיזה ā€“ ביהודו×Ŗ מבנים או בחד×Øים פנימיים, מקומו×Ŗ שמבק×Øים אינם אמו×Øים להיחשף אליהם. מהג×Øפיטי שהשאי×Øו לנו הפועלים שהיו מחולקים לצוו×Ŗי עבודה, הם מכנים א×Ŗ עצמם בשמו×Ŗ כגון "החב×Øים של חופו", או "השיכו×Øים של מנכאו×Øא" ā€“ דהיינו, שמו×Ŗ שמבוההים על שמו×Ŗ הפ×Øעונים. זה מזכי×Ø ××Ŗ הנוהג בצה"ל לכנו×Ŗ צוו×Ŗים על שם המ"מ ā€“ "צוו×Ŗ יוני", "צוו×Ŗ חיים" וכו'. כ×Ŗובו×Ŗ הג×Øפיטי נו×Ŗנו×Ŗ ×Ŗחושה שצוו×Ŗי העבודה היו קבוצו×Ŗ מגובשו×Ŗ שאפילו ניהלו מעין "×Ŗח×Øו×Ŗ ידידו×Ŗי×Ŗ" מול צוו×Ŗי עבודה אח×Øים, מי בונה א×Ŗ צד המבנה שלו מה×Ø ×™×•×Ŗ×Ø ×•×›×Ÿ הלאה.

עי×Ø ×”×¤×•×¢×œ×™× האבודה

גם המבנה הכללי של העי×Ø ×”××‘×•×“×”, כפי שנחשף בחפי×Øו×Ŗיו של מ×Øק להנ×Ø, ×Ŗומך בהשע×Øה לפיה בוני הפי×Øמידו×Ŗ לא היו עבדים כי עובדים בשכ×Ø.


העי×Ø ×ž×—×•×œ×§×Ŗ לשלושה 'שכונו×Ŗ' או מ×Ŗחמי מגו×Øים. במ×Ŗחם המז×Øחי ה×Ŗגו×Ø×Øו בעלי המקצוע שעבדו על הפי×Øמידו×Ŗ בכל ימו×Ŗ השנה ā€“ ×”×Ŗ×Ŗים שהכינו א×Ŗ האבנים, נג×Øים ומהג×Øים שבנו א×Ŗ הכלים, טוויי החבלים וכו'. בעלי מקצוע אלה ה×Ŗגו×Ø×Øו בעי×Ø ×”××‘×•×“×” עם משפחו×Ŗיהם בב×Ŗים נוחים, ועם הזמן גדלה השכונה באופן או×Øגני ואק×Øאי כיוון שכל משפחה חדשה הקימה א×Ŗ בי×Ŗה היכן שמצאה שטח מ×Ŗאים.


המ×Ŗחם המ×Øכזי היה שונה באופיו מהבנייה האק×Øאי×Ŗ למחצה של השכונה המז×Øחי×Ŗ: הוא ×Ŗוכנן מ×Øאש ונבנה בב×Ŗ אח×Ŗ, כמעין קומפלקה מגו×Øים ×Ŗעשיי×Ŗי. הוא הכיל שלושה אולמו×Ŗ גדולים ובהם שו×Øו×Ŗ א×Øוכו×Ŗ של מז×Øנים עשויים מקנה הוף שעליהם ישנו פועלים א×Øעיים שבאו לעבוד לאו×Øך חודשים הפו×Øים בלבד.


המ×Ŗחם המע×Øבי ביו×Ŗ×Ø ×”×™×” 'שכונ×Ŗ העילי×Ŗ' של העי×Ø ×”××‘×•×“×”, ובו ה×Ŗגו×Ø×Øו הפקידים הבכי×Øים: ההופ×Øים שכ×Ŗבו א×Ŗ הפקודו×Ŗ והצווים, ומנהלי העבודה שהיו אח×Øאים על הבנייה ובמו×Ŗם הונצחו ×Ŗא×Øיהם על קב×Øיהם: למשל, "המפקח על בניי×Ŗ הקב×Øים" ו-"האח×Øאי על אנשי המקצוע."


ה×Ŗמונה המ×Ŗקבל×Ŗ מהממצאים בעי×Ø ×”××‘×•×“×” היא זו של פ×Øוייקט בניה אז×Øחי גדול ומושקע, המנוהל בקפידה ובהד×Ø ×™×—×”×™. בכל בוק×Ø ×§×ž×• הבנאים לעבוד×Ŗם והיו יוצאים מעי×Ø ×”×¤×•×¢×œ×™× שלהם, עוב×Øים ד×Øך השע×Ø ×”×’×“×•×œ ב'קי×Ø ×”×¢×•×Øב' ā€“ ומגיעים אל המ×Ŗחם הקדוש של הנק×Øופוליה בגיזה. בכניהו×Ŗ העי×Ø ×•×‘×™×¦×™××•×Ŗיה היו עמדו×Ŗ בידוק שבהן חיילים ופקידים השגיחו על ההד×Ø ×•×¤×™×§×—×• על ההחו×Øו×Ŗ היוצאו×Ŗ והנכנהו×Ŗ כדי למנוע גניבו×Ŗ או בזבוז מיו×Ŗ×Ø. הפועלים הא×Øעיים והלא מיומנים חולקו לקבוצו×Ŗ ועבדו ×Ŗח×Ŗ פיקוח אנשי המקצוע שהכינו עבו×Øם, מ×Øאש ובקפידה, א×Ŗ כלי העבודה וא×Ŗ האבנים המהו×Ŗ×Ŗו×Ŗ. ×Øש×Ŗ ענפה של פקידים ומנהלים דאגו שהפועלים ידעו מה עליהם לעשו×Ŗ, יזכו למזון טוב ā€“ לפחו×Ŗ בהטנד×Øטים של או×Ŗה ה×Ŗקופה ā€“ ויקבלו טיפול ×Øפואי במיד×Ŗ הצו×Øך.

חייו הקשים של הפועל המצ×Øי

אין זה אומ×Ø ×©×—×™×™ בונה פי×Øמידו×Ŗ ā€“ או חייו של כל פועל פשוט במצ×Øים הע×Ŗיקה ā€“ היו חיים קלים ונוחים: ההפך הוא הנכון. אחד המהמכים המ×Ø×Ŗקים ā€“ והמשעשעים, לטעמי ā€“ שש×Øדו מימי מצ×Øים הע×Ŗיקה הוא זה המכונה 'ההאטי×Øה של המקצועו×Ŗ'. זהו הפ×Ø ×œ×™×ž×•×“ שהופ×Øים מ×Ŗלמדים הע×Ŗיקן לשם אימון, והוא מכיל מה שנ×Øאה כמונולוג של אב המנהה לשכנע א×Ŗ בנו כמה טוב להיו×Ŗ הופ×Ø. האב פו×Ŗח א×Ŗ דב×Øיו כך (ב×Ŗ×Øגומה של מ×Øים ליכטהיים):


×ØÖøא֓י×ŖÖ“×™ כְּבÖø×Ø ×¤Ö°Ö¼×’Öøע֓ים מְלֹא חÖøפְנַי֓ם ā€“
אַמֵּׄ אֶל לְבÖøבְךÖø אֶ×Ŗ הַהְּפÖø×Ø֓ים!
צÖøפ֓י×ŖÖ“×™ בְּעוֹבְדֵי זֵעַ×Ŗ כַּפַּי֓ם ā€“
אֵין בÖøּעוֹלÖøם דÖøּבÖø×Ø ×˜×•Ö¹×‘ מ֓הְּפÖø×Ø֓ים!
הְפÖø×Ø֓ים הֵם כְּמוֹ ×”Ö“×™×ØÖøה עַל פְּנֵי הַמַּי֓ם
ā€¦
אוֹהֵב אֶ×Ŗ א֓מÖøּא? לַבְלÖø×Øוּ×Ŗ ×Ŗֹּאהַב יוֹ×ŖÖµ×Ø.
מ֓יÖøּד אַצּ֓יג לְךÖø אֶ×Ŗ כÖøּל חֲמוּדוֹ×ŖֶיהÖø.
ה֓יא הַגְּדוֹלÖøה בֵּין כÖøּל הַמּ֓קְצוֹעוֹ×Ŗ
אֲשֶׁ×Ø ×‘ÖøּאÖø×Øֶׄ. כֵּן, אÖøב֓יךÖø הַיּוֹדֵעַ!


לאח×Ø ×ž×›×Ÿ האב מ×Ŗא×Ø ×œ×‘× ×• א×Ŗ בעלי המקצוע האח×Øים ā€“ וכמה הם הובלים ביחה להופ×Øים. ב×Ŗ×Øגום חופשי שלי מאנגלי×Ŗ ā€“


"מהיק הכבשנים, אצבעו×Ŗיו מלוכלכו×Ŗ והוא מה×Øיח כמו גופה.
עיניו נפוחו×Ŗ בגלל העשן. הוא אינו יכול להפט×Ø ×ž×”×œ×›×œ×•×šā€¦
מניח הלבנים, כליו×Ŗיו כואבו×Ŗ. הוא מבלה א×Ŗ היום בחוׄ ×¢×Øום פ×Øט לחגו×Ø×Ŗ
חבל וחוט בישבנוā€¦
צו×Ø×£ הנחוש×Ŗ: אצבעו×Ŗיו כמו טפ×Øים של ק×Øוקודיל, והוא מה×Øיח יו×Ŗ×Ø ×ž×”×¤×Øשו×Ŗיהם של הדגיםā€¦"


אגב ā€“ מצבו של האו×Øג, קובע האב, ג×Øוע אפילו יו×Ŗ×Ø ×ž×–×” של אישה!ā€¦.


גם אם 'ההאטי×Øה של המקצועו×Ŗ' היא אכן האטי×Øה מוגזמ×Ŗ, ב×Øו×Ø ×©×—×™×™×• של הפועל הפשוט במצ×Øים הע×Ŗיקה לא היו קלים כלל וכלל. מני×Ŗוח השלדים בבי×Ŗ הקב×Øו×Ŗ שלצד העי×Ø ×”××‘×•×“×” עולה ש×Ŗוחל×Ŗ חייו הממוצע×Ŗ של בונה פי×Øמידו×Ŗ היי×Ŗה 35-38 שנים בלבד.

מדוע ההכימו הפועלים להקים א×Ŗ הפי×Øמידו×Ŗ?

מכאן עולה השאלה המהק×Ø× ×Ŗ ביו×Ŗ×Ø, לטעמי. אם העבודה על הפי×Øמידו×Ŗ היי×Ŗה עבודה קשה ומפ×Øכ×Ŗ, ואם בוני הפי×Øמידו×Ŗ לא היו עבדים ā€“ מדוע בח×Øו לקח×Ŗ חלק בפ×Øויקט הכבי×Ø ×”×–×”? האם עשו זא×Ŗ ×Øק כדי לקבל א×Ŗ הבש×Ø, הבי×Øה והלחם ā€“ או אולי היו להם גם שיקולים אח×Øים?


ה×Ŗשובה מו×Øכב×Ŗ, ככל הנ×Øאה, מכמה וכמה ×Øבדים. ה×Øאשון הוא הממד החומ×Øי הבהיהי: ה×Ŗמו×Øה שקיבלו הפועלים על העבודה בדמו×Ŗ מזון, מקום לינה וכדומה. ממד נוהף הוא השיטה הכמו-פיאודלי×Ŗ שהיי×Ŗה נהוגה במצ×Øים באו×Ŗה ה×Ŗקופה, שלפיה כל אז×Øח היה חייב לעבוד עבו×Ø ×¤×Øעה ā€“ כמעין הוג של מה. לא היי×Ŗה זו עבדו×Ŗ במובן המקובל של המילה בימינו, אלא הוג של הד×Ø ×—×‘×Ø×Ŗי שבו לכל מעמד היי×Ŗה חובה מהוימ×Ŗ כלפי השליט ā€“ ואפילו הפקידים הבכי×Øים ביו×Ŗ×Ø ×”×™×• חייבים גם הם ל×Ŗ×Øום א×Ŗ חלקם. יי×Ŗכן ובוני הפי×Øמידו×Ŗ עשו זא×Ŗ כדי למלא א×Ŗ חוב×Ŗם.


הממד השלישי הוא ההשפעה שהיי×Ŗה למיזם הקמ×Ŗ הפי×Øמידו×Ŗ על החב×Øה המצ×Øי×Ŗ הקדומה. נזכו×Ø ×©×‘×—×‘×Øה קדומה זו, לשבטיו×Ŗ ולמשפח×Ŗיו×Ŗ היי×Ŗה חשיבו×Ŗ גדולה בה×Øבה מכפי שיש להן היום. החב×Øה "המוד×Øני×Ŗ" מקדישה אינדיווידואליזם ā€“ אבל המצ×Øים חיו בקהילו×Ŗ אינטימיו×Ŗ והדוקו×Ŗ, כפ×Øים קטנים שבהם לפעילו×Ŗ משו×Ŗפ×Ŗ היה ×Ŗפקיד חשוב בא×Ŗוה הקהיל×Ŗי וב×Ŗ×Øבו×Ŗ המקומי×Ŗ. אנ×Ŗ×Øופולוגים נוהגים להשוו×Ŗ א×Ŗ הפעילו×Ŗ המשו×Ŗפ×Ŗ הזו למנהג של 'הקמ×Ŗ אהם ×Ŗבואה' באנגליה ובא×Øצו×Ŗ הב×Øי×Ŗ במאו×Ŗ ה-17 וה-18. אהם ×Ŗבואה הוא מבנה חיוני לכל חקלאי, אךקשה להקמה. במקומו×Ŗ ×Øבים היה נהוג שכל הקהילה ה×Ŗ×’×™×™×”×” כדי לעזו×Ø ×œ×—×§×œ××™ להקים א×Ŗ האהם שלו ā€“ מ×Ŗוך הבנה שבשלב כלשהו, כולם יזדקקו לעז×Øה שכזו. מנהג זה עדיין קיים בקהילו×Ŗ מהו×Ø×Ŗיו×Ŗ מהוימו×Ŗ, למשל בק×Øב האמיש בא×Øה"ב.


יי×Ŗכן מאוד ופ×Øויקט הקמ×Ŗ הפי×Øמידו×Ŗ × ×Ŗפה בק×Øב המצ×Øים כהוג של מיזם לאומי משו×Ŗ×£ שהצ×Øיך הש×Ŗ×Ŗפו×Ŗ כל האז×Øחים שהיו מהוגלים ל×Ŗ×Øום א×Ŗ חלקם. ההב×Øה היא שבהוף הקיׄ, ב×Ŗקופה שבה הנילוה עלה על גדו×Ŗיו, ומי הנה×Ø ×”×¦×™×¤×• א×Ŗ השדו×Ŗ כך שאי אפש×Ø ×”×™×” לעבוד בהם ā€“ צעי×Øים ×Øבים עזבו א×Ŗ כפ×Øם הקטן והפליגו במו×Øד הנילוה אל "העי×Ø ×”×’×“×•×œ×”," כדי לקח×Ŗ חלק בפ×Øויקט האדי×Ø ×©×¢×œ×™×• ודאי שמעו שמועו×Ŗ ×Øבו×Ŗ. מ×Øק להנ×Ø ×ž×Ŗא×Ø ×‘×ž×™×œ×•×Ŗיו מה לדע×Ŗו עב×Ø ×‘×ž×•×—×• של צעי×Ø ×›×¤×Øי שכזה, שהגיע לגיזה בפעם ה×Øאשונה בחייו.


"אם הגע×Ŗ ממ×Øחק, ודאי הגע×Ŗ באמצעו×Ŗ ×”×™×Øה. האם א×Ŗה יכול לדמיין א×Ŗ עצמך מפליג במו×Øד הנילוה, וא×Ŗה חולף על פני הפי×Øמידה הגדולה של מיידום [פי×Øמידה קדומה] והפי×Øמידו×Ŗ בדאשו×Ø. אלוהים אדי×Øים, מעולם לא ×Øאי×Ŗ דב×Øים שכאלה. אנחנו מדב×Øים על חב×Øה שלא היו בה מצלמו×Ŗ, לא ×Øאי×Ŗ ×Ŗמונו×Ŗ. והנה המבנים האדי×Øים ועוצ×Øי הנשימה האלה מזדק×Øים אל השמיים, אבן הגי×Ø ×”×œ×‘× ×” והמלוטש×Ŗ בוהק×Ŗ באו×Ø ×”×©×ž×©. ואז הם מפליגים לגיזה, וחולפים על פני הפינה של קי×Ø ×”×¢×•×Øב, מ×Ŗק×Øבים אל המזח ā€“ והנה הם ×Øואים א×Ŗ הפי×Øמידה של חופו, העצם הגדול ביו×Ŗ×Ø ×‘×›×“×•×Ø ×”××Øׄā€¦"


הצעי×Øים הצט×Øפו לעבודה בפי×Øמידו×Ŗ, עבדו בחבו×Øו×Ŗ שמן ×”×”×Ŗם כל חב×Øיהן הגיעו מאו×Ŗו הכפ×Ø ××• מאו×Ŗו האזו×Ø, ופי×Ŗחו ×Ŗח×Øו×Ŗ ב×Øיאה עם חבו×Øו×Ŗ באזו×Øים אח×Øים. ואז הפועלים הא×Øעיים שבאו לעבוד ל×Ŗקופה קצ×Øה חוז×Øים לכפ×Øיהם, אבל הם אינם או×Ŗם הצעי×Øים שעזבו או×Ŗו. הם ×Øאו עולם. הם חוו א×Ŗ מצ×Øים הגדולה והמפוא×Ø×Ŗ, פגשו מצ×Øים מכל ×Øחבי המדינה. הם ×Øכשו כישו×Øים חדשים שינחילו לילדיהם ולשכניהם ā€“ ולא פחו×Ŗ חשוב, הם ×Øכשו ×Ŗחושה חזקה של שייכו×Ŗ למדינה, לא×Øגון-על המאחד או×Ŗם מעב×Ø ×œ×Øמ×Ŗ הכפ×Ø ××• לאזו×Ø ×”×’××•×’×Øפי המצומצם שבו חיו ויחיו כל חייהם.

הופה של עי×Ø ×”×¤×•×¢×œ×™×

בשלב כלשהו, איננו בטוחים מ×Ŗי, נזנחה עי×Ø ×”×¤×•×¢×œ×™× ונה×Ø×”×”. המבנים שוטחו, כנ×Øאה במ×Ŗכוון, וחול המדב×Ø ×ž×™×”×Ø ×œ×§×‘×•×Ø ×Ŗח×Ŗיו א×Ŗ הש×Øידים הנמוכים. גם גיזה עצמה חדלה מלהיו×Ŗ מקום הקבו×Øה המועדף על הפ×Øעונים: ניהיון מצטב×Ø ×©×œ מאו×Ŗ שנים בה×Ŗמודדו×Ŗ עם שודדי קב×Øים לימד א×Ŗ המצ×Øים שכדאי לבנו×Ŗ א×Ŗ המקדשים המפוא×Øים במקומו×Ŗ מ×Øוחקים יו×Ŗ×Ø, כגון עמק המלכים של ×Ŗבאי ā€“ לוקהו×Ø ×©×œ ימינו ā€“ שנמצא×Ŗ ד×Øומי×Ŗ ה×Øבה יו×Ŗ×Ø ×ž×’×™×–×”. בהיכומו של דב×Ø ×’× הקב×Øים האלה נחפ×Øו ונשדדו, כמובן.


מ×Øק להנ×Ø × ×—×©×‘ כיום לאחד האגיפטולוגים הבכי×Øים בעולם, אם לא החשוב מביניהם. כיום הוא מוביל מכון מחק×Ø ×’×“×•×œ ומחלק א×Ŗ זמנו בין מצ×Øים לא×Øה"ב. גילוי העי×Ø ×”××‘×•×“×” של גיזה הוא ממצא שגו×Øם למצ×Øים לגאווה ×Øבה כיוון שבמידה מהוימ×Ŗ הוא הופך א×Ŗ הקמ×Ŗ הפי×Øמידו×Ŗ מפ×Øויקט מגלומני של שליטים ×—×”×Øי מעצו×Øים שהעבידו בפ×Øך עש×Øו×Ŗ אלפי עבדים ā€“ למעין מיזם לאומי או×Ŗנטי שהוקם בכוח ×Ŗחוש×Ŗ האחדו×Ŗ של אבו×Ŗיהם ובאמצעו×Ŗ מע×Øכ×Ŗ א×Øגוני×Ŗ יעילה ומהוד×Ø×Ŗ להדהים, בעידן שבו בי×Øוק×Øטיה שכזו היי×Ŗה חדשנו×Ŗ יוצא×Ŗ דופן. אפש×Ø ×‘×”×—×œ×˜ להבין א×Ŗ מקו×Ø ×’××•×•×Ŗם של המצ×Øים.

הפי×Øמידו×Ŗ שבנו א×Ŗ מצ×Øים

להיכום, במשך שנים ×Øבו×Ŗ הביטו בני האדם על הפי×Øמידו×Ŗ הענקיו×Ŗ של גיזה ושאלו א×Ŗ עצמם ā€“ מי בנה א×Ŗ המבנים האדי×Øים הללו? חלקם הניחו שאינהפו×Ø ×¢×‘×“×™× מ×Ŗו על מזבח הקמ×Ŗ הפי×Øמידו×Ŗ, ואח×Øים גייהו לעז×Ø×Ŗם חייז×Øים ו×Ŗ×Øבויו×Ŗ מ×Ŗקדמו×Ŗ אח×Øו×Ŗ. כמעט ולא היה איש שהאמין שהמצ×Øים עצמם היו מהוגלים להקים א×Ŗ הפי×Øמידו×Ŗ ובכוחו×Ŗ עצמם.


גילוי העי×Ø ×”××‘×•×“×” בגיזה מ×Øמז על כך שכב×Ø ×œ×¤× ×™ יו×Ŗ×Ø ×ž××Øבע×Ŗ אלפים שנה היו למצ×Øים יכולו×Ŗ א×Øגון וכישו×Øים מקצועיים מ×Øשימים בכל קנה מידה, והמדינה כולה ā€“ מהכפ×Øים הנידחים במעלה הנילוה, ועד ×Ŗושבי הדל×Ŗא בצפון ā€“ ה×Ŗ×’×™×™×”×” כדי לעשו×Ŗ א×Ŗ הבל×Ŗי ייאמן. אם השע×Øו×Ŗ החוק×Øים נכונו×Ŗ, אזי לבניי×Ŗ הפי×Øמידו×Ŗ היי×Ŗה כנ×Øאה השפעה מאחד×Ŗ ומגבש×Ŗ על האומה המצ×Øי×Ŗ, השפעה שאפש×Øה לאומה האדי×Øה הזו לשגשג ולהפוך לאימפ×Øיה ב×Ŗ שלוש×Ŗ אלפי שנים. במילים אח×Øו×Ŗ ā€“ המצ×Øים הם שבנו א×Ŗ הפי×Øמידו×Ŗ, אבל לא פחו×Ŗ חשוב, הפי×Øמידו×Ŗ הן שבנו א×Ŗ מצ×Øים.


ועבו×Øנו, ×Ŗוצ×Ø ×”×—×‘×Øה המוד×Øני×Ŗ, הפי×Øמידו×Ŗ יכולו×Ŗ להמל יו×Ŗ×Ø ×ž××©×Ø ×”×¦×˜×™×™× ×•×Ŗ הנדהי×Ŗ או טכנולוגי×Ŗ ג×Øידא. אם נהיט א×Ŗ מבטנו מהמונומנטים המ×Øשימים הללו לכיוון ד×Øום-מז×Øח, נביט מעב×Ø ×œ×—×•×ž×” העבה של 'קי×Ø ×”×¢×•×Øב' אל הש×Øידים הנמוכים והלא מ×Øשימים של עי×Ø ×”×¤×•×¢×œ×™× ā€“ נוכל ל×Øאו×Ŗ בהן גם המל לעצמ×Ŗן של האחדו×Ŗ והקהיל×Ŗיו×Ŗ בחב×Øה האנושי×Ŗ. הפי×Øמידו×Ŗ הן הוכחה שכשאנו עובדים יחד, כגוף אחד, לעב×Ø ×ž×˜×Øה משו×Ŗפ×Ŗ ā€“ השמיים הם הגבול.

בביליוג×Øפיה

http://www.aeraweb.org/wp-content/uploads/2015/01/aeragram10_1.pdf
http://archive.boston.com/lifestyle/articles/2011/02/06/digging_deep_with_archeologist_and_pyramid_expert_mark_lehner/
http://www.aeraweb.org/about/mark-lehner/
http://www.pbs.org/wgbh/nova/ancient/who-built-the-pyramids.html
http://www.pbs.org/wgbh/nova/pyramid/excavation/lehner.html
http://harvardmagazine.com/2003/07/who-built-the-pyramids-html
http://www.bbc.co.uk/history/ancient/egyptians/pyramid_builders_01.shtml
http://www.reshafim.org.il/ad/egypt/timelines/topics/canals.htm
https://umeshmadan.wordpress.com/2008/09/24/the-canal-of-the-pharaohs/
https://www.suezcanal.gov.eg/sc.aspx?show=8
http://www.touregypt.net/featurestories/giza.htm
http://www.touregypt.net/featurestories/gizacemeteries.htm
http://www.reshafim.org.il/ad/egypt/building/townplanning.htm
http://www.reshafim.org.il/ad/egypt/timelines/topics/riverboats.htm
http://www.ancientegyptonline.co.uk/foundationritual.html
http://www.touregypt.net/featurestories/egyptologists.htm
http://www.aeraweb.org/lost-city-project/wall-of-the-crow/
http://www.aeraweb.org/lost-city-project/feeding-pyramid-workers/
http://www.reshafim.org.il/ad/egypt/texts/instructions_of_kheti.htm
http://www.ancient.eu/nile/
http://www.bbc.co.uk/history/ancient/egyptians/nile_01.shtml
http://www.ngu.no/upload/Publikasjoner/Special%20publication/SP12_s7-50.pdf
http://www.reshafim.org.il/ad/egypt/building/
http://www.livescience.com/52740-ben-carson-why-pyramids-were-built.html
https://www.yahoo.com/news/great-pyramid-giza-vandalized-39-prove-39-conspiracy-130326469.html?ref=gs
http://io9.gizmodo.com/10-bizarre-theories-about-the-pyramids-that-dont-involv-1648634533
https://books.google.co.il/books?id=WG0JalrIgmUC&lpg=PA237&ots=Q6U9bwZqn1&dq=dna%20pyramid%20builders%20%20Moamina%20Kamal&pg=PA238#v=onepage&q=dna%20pyramid%20builders%20%20Moamina%20Kamal&f=false
https://www.theguardian.com/world/2010/jan/11/great-pyramid-tombs-slaves-egypt
http://annabergite48.rssing.com/chan-22006808/all_p2.html

bottom of page