fbpx

[עושים היסטוריה] 201: כת המגילות הגנוזות – מלחמת בני האור בבני החושך (חלק 1 מתוך 2)

הורד את הקובץ (mp3)
הרשמה לפודקאסט: רשימת תפוצה במיילiTunes | אפליקציית 'עושים היסטוריה' לאנדרואיד | RSS Link | פייסבוק | טוויטר

אני מניח ששמעתם על המגילות הגנוזות – אבל מה אתם יודעים על האנשים שכתבו את המגילות הללו? שוו בנפשכם קבוצת אנשים יושבת בחור הנידח, הלוהט והיבש הזה, וכותבת. מה הם עושים שם, האנשים האלה? אפילו בארץ ישראל של תקופת בית שני היו לא מעט מקומות נעימים הרבה יותר מחופי ים המוות…מדוע העתיקו הסופרים את המגילות האלה שוב ושוב ושוב – ומדוע בחרו לעשות זאת דווקא במקום הכי גרוע שאפשר להעלות על הדעת?

– קישור לפרופיל הפייסבוק של דוק' ליאורה רביד ולדף הפייסבוק של הספר 'התנ"ך היה באמת'.


כת המגילות הגנוזות – מלחמת בני האור בבני החושך – חלק א'

המגילות הגנוזות – המוכרות גם בשם 'מגילות ים המלח' – הן אחד מהאוצרות הארכאולוגיים החשובים והמפורסמים ביותר של מדינת ישראל. זו אסופה רחבת היקף של חיבורים שהועלו על הכתב לפני קצת יותר מאלפיים שנה – בימים שבהם בית המקדש השני עמד על תילו. אחת המגילות, 'מגילת ישעיהו', מוצגת בהיכל הספר – אותה כיפה לבנה במוזיאון ישראל שהפכה בעצמה לאייקון אדריכלי בנוף הירושלמי, ודורות של תלמידי בית ספר עוברים בהיכל שנה אחר שנה.

אני מניח ששמעתם על המגילות הגנוזות – אבל מה אתם יודעים על האנשים שכתבו את המגילות הללו? לא הרבה, אני מנחש. מניסיוני, את עיקר תשומת הלב שלנו מקבלות המגילות החומות והעדינות – אולי מכיוון שאותן אנחנו יכולים לראות. אבל אם נעצור לחשוב על האנשים שכתבו את המגילות, נגיע עד מהרה למסקנה שכנראה מדובר בחבורת אנשים מיוחדת מאד. תחשבו על הפעם האחרונה שביקרתם בים המלח. תזכרו בחום הלוהט. חישבוו על היובש והאבנים הצחיחות. תזכרו בזבובים המציקים. עכשיו חזרו בדימיונכם אלפיים שנים אחורנית, אל הימים שבהם לא היו מזגנים, חשמל או מים זורמים – ושוו בנפשכם קבוצת אנשים יושבת בחור הנידח, הלוהט והיבש הזה, וכותבת. מה הם עושים שם, האנשים האלה? אפילו בארץ ישראל של תקופת בית שני היו לא מעט מקומות נעימים הרבה יותר מחופי ים המוות…מדוע העתיקו הסופרים את המגילות האלה שוב ושוב ושוב – ומדוע בחרו לעשות זאת דווקא במקום הכי גרוע שאפשר להעלות על הדעת?

השאלה הזו תעמוד במרכז מאמר זה, והיא תוליך אותנו אל שתיים מהתקופות הקשות והמרות בתולדותיה של ארץ ישראל – כל אחת בדרכה שלה. בחלקו הראשון של הפרק נביא את סיפור גילויין של המגילות, על רקע מלחמת השחרור ומאבקיה של מדינת ישראל הצעירה לשרוד בים של עויינות ולקלוט מאות אלפי פליטי שואה ועולים חדשים. בחלק השני נספר על הכת שחבריה הם אלו שכתבו את המגילות – ועל מלחמת התרבות בין מזרח ומערב שאחזה בעם ישראל בימי בית שני, והתדרדרה עד כדי מלחמת אחים.

להמשך הטקסט המלא: כת המגילות הגנוזות – מלחמת בני האור בבני החושך


איסטרא Istra - הפודקאסט עושים היסטוריה


 יצירות שהופיעו בפרק:

https://soundcloud.com/harmonic-rush/desert
https://www.youtube.com/watch?v=j5L5H23pDhQ
https://www.youtube.com/watch?v=LvV-iq_7qPM
https://soundcloud.com/alxdmusic/alxd-tense-menu-music-supposed
https://soundcloud.com/anjakreysing/desert-haze

You may also like...

11 Responses

  1. יעקב כהן הגיב:

    טעויות היסטוריות. שככל הנראה נובעים מרצון עז לקעקע את אמינות התנ"ך.
    1. אהרן הכהן הוא אחיו הגדול של משה רבינו. הנתון הזה מופיע בכל מקום אפשרי, בתנ"ך, ובמדרשי חז"ל.
    2. הטענה שאם "נוציא" את אהרן הסיפור ישמע טוב יותר. מגוחכת. שאם כך, אם נוציא את יצחק בנו של אברהם אבינו מהסיפור, האיסלאם ישמע טוב יותר.
    3. הכהן הגדול והכהנים "הפשוטים". אין זה אומר שרק הכהן הגדול שווה משהו, וכל השאר הם ניצבים בהצגה. ממש ממש לא !!!. זה יותר דומה לצבא, או משטרה. יש הרבה חיילים, ורמטכ"ל אחד. הכהן הגדול הוא הרמטכ"ל. ושאר הכהנים הם החיילים.
    4. הכהונה הגדולה עברה כמה פעמים בין בניו של אהרן וצאצאיהם, פנחס הפסיד את הכהונה למשפחת איתמר, והם בתורם הפסידו לאחר התנהגותם הלא ראויה של בני עלי, במשכן שילה.
    5. שבט לוי ובפרט הכהנים היו עניים, וזה מופיע לאורך כל שנות בית המקדש הראשון והשני, מפני שלא הייתה להם נחלה משלהם. ובתקופה הקדומה הפרנסה באה בעיקר מחקלאות. יתרה מזאת, על הכהנים לעבוד בבית המקדש, מה שגזל מהם זמן יקר במשך השנה, וכן היה עליהם להיות מורי הוראה לעם ישראל "בהתנדבות". ומסיבה זו, קיבלו הכהנים מעשרות. כלומר: הם התנדבו לעבודות ציבוריות, וקיבלו מתנות – מעשרות מהעם.
    לכן בבית שני, שגזרו על הלויים שלא לקבל עוד מעשר ראשון, נחלקו התנאים בגמ', אם במקומם קיבלו הכהנים את המעשר, מפני שהיו עניים.
    6. התנ"ך הושלם בתחילת בית שני, ולא בסופו.
    7. המלך מבית דוד מעולם לא הקריב קרבנות בבית המקדש. זה נכון שבבית ראשון, המלכים הם ששלטו בעם, ובכלל זה הם ניהלו את בית המקדש. אך המקריבים בפועל לכל אורך ההיסטוריה היהודית היו הכהנים, והם בלבד.
    8. במחצית השנייה של בית שני, השתלטו הכהנים אף על המלוכה. ינאי המלך היה מלך וכהן גדול.
    9. מחמת כפילות התפקידים, נענשו בני החשמונאים, והמשפחה כולה נרצחה בידי הורדוס, שהיה עבד שלהם. (ולכן אמרו חז"ל: כל האומר שהוא ממשפחת החשמונאים, הרי שהוא עבד).
    10. במסכת חגיגה דף טז עמוד ב. הגמ' מביאה שאחד מהתנאים הגדולים שהיה אב בית הדין (שקול הדבר ליו"ר הכנסת ובית המשפט העליון במקביל) יצא לתרבות רעה. ויש מהמפרשים שכתבו, שיצא לכת האיסיים.

    אפשר להאריך עוד ועוד בטעויות של הגב' הנכבדה.
    שמתוך רצון להתכחש לתנ"ך ובכך להרגיע את המצפון באי קיום המצוות, עסוקה היא וחבריה, בעיוות מכוון של התנ"ך.

  2. יוסי הגיב:

    ערב טוב. הפרק והמידע שהוא נותן, מעולה, לבד מהתאוריה הזו על הכהנים

    דבריה של הגב' על הכהנים בני צדוק ועל אהרן הכהן רחוקים מלהיות עובדה ואמת כפי שזה נשמע מהפרק.

  3. מאירה הגיב:

    מרתק. תודה

  4. ראובן הכהן הגיב:

    בפרק תואר שהתנך נשמר במקדש כי עדיין היה בשלבי כתיבה. זה כלל לא נכון שכן חתימת התנך בוצעה כבר בתחילת ימי בית שני (ולכן חנוכה ומגילת המכבים לא כלולים בו. האירוע ההסטורי עליו מבוסס חג החנוכה התרחש לפני התהוות האיסיים)

  5. מוקי שתיל הגיב:

    הגב' רביד יודעת מעט מאד הסטוריה בת זמננו.
    דבריה על מלחמת הקוממיות ועל ידין למשל הם ברמה של הרצאה באולפן לעולים…
    כך למשל, אינה מבחינה בין ארץ ישראל לבין מדינת ישראל
    מדינות ערב לא הכריזו מלחמה מיד לאחר כ"ט בנובמבר ועוד ועוד
    האמת היא שכבר בפרק על גן עדן הצליחה להרגיז אותי. אנא, מצא מישהי/מישהו מתאימה יותר לרמה הטובה של התכנית.

    • איתן שילוני הגיב:

      צודק. יגאל ידין היה הרמטכ״ל הדני של מדינת ישראל ולא של ארץ ישראל. מדינות ערב הכריזו על מלחמה רק אחרי הכרזת העצמאות של מדינת ישראל בחודש מאי 48 ולא אחרי ההצבעה באו״ם ב 28/11/47??

    • אלי הגיב:

      לא רק היסטוריה בת זמננו.
      כיצד אפשר לקרוא לתקופת בית שני "חור שחור בהיסטוריה", אם המקורות ההיסטוריים עליה עשירם יורת מהתקופות שלפניה או אחריה. (מלבד המרד הגדול )

  6. איל הגיב:

    הי 🙂
    פרקים מעולים (כהרגלכם)!
    תודה
    איל

  7. איל הגיב:

    אני מקווה שבפרק השני תספרו גם על הגישה השניה, שמייחסת את המגילות הגנוזות לא אל האיסיים, אלא אל בני צדוק דווקא:

    פרופ רחל אלאור – מי דחק את מגילות מדבר יהודה לתהום הנשייה ומדוע?
    https://youtu.be/9KVuSxDteaA?t=15m14s
    (ההרצאה מתחילה בדקה ה- 15)

    איל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.