[עושים היסטוריה] 181: כיצד עלה גן העדן השמיימה – חלק א'

הורד את הקובץ (mp3) | קרא

הרשמה לפודקאסט: רשימת תפוצה במיילiTunes | אפליקציית 'עושים היסטוריה' לאנדרואיד | RSS Link | פייסבוק | טוויטר


גן עדן ותפיסת הגמול - עושים היסטוריה, מקור: ויקיפדיה


כולם יודעים שגן העדן אליו עולות נשמות הצדיקים נמצא בשמיים – אך לא כך מתואר גן העדן בתנ"ך. סיפור 'עלייתו' של גן העדן לשמיים טומן בחובו משבר מטלטל שחו היהודים בא"י לאחר גלות אשור ותחת הכיבוש הפרסי, היווני והרומאי.


(פרסומות)

הפרק בחסות טבורית, בנק הדם הטבורי הפרטי של שיבא תל השומר.

לידה היא הזדמנות חד פעמית לשמור מנת דם טבורי שמעניקה לתינוק ולכל המשפחה כרטיס כניסה לעולם הרפואה המותאמת אישית.בטבורית תקבלו שירות מקצועי ואמין של איסוף ושימור תאי גזע מדם טבורי, ובנוסף פוליסת ביטוח ייחודית שמאפשרת למשפחה שקט כלכלי ברגע האמת. מידע נוסף בטלפון 1-700-500-117 או באתר www.taburit.co.il .

טבורית - הפודקאסט עושים היסטוריה

הפרק בחסות Outbrain Engineering, המגייסת מהנדסים ומפתחים במגוון תחומים

מכירים את המלצות התוכן שמוצעות לכם בסוף כל כתבה בעיתוני הדיגיטל הגדולים כגון Ynet, CNN, ו-ESPN? אז… Outbrain Engineering אחראים להן. גוף הפיתוח וההנדסה של אאוטבריין (ועוד כמה אלפי שרתים) מגישים מאות מיליארדים של המלצות בכל חודש שמגיעות לכחצי מיליארד קוראי תכנים ברחבי העולם בכל חודש. אם גם אתם רוצים להיות חלק מאתגר הנדסי גדול שמשנה את חווית צריכת התוכן ואת עולם שיווק התוכן, אם יש לכם את הידע כדי להצעיד את העולם הזה קדימה, Outbrain Engineering היא אחלה מקום בשבילכם. מחפשים שם מהנדסי Java Backend, טכנולוגיות Web, אנשי סיסטם , Big Data ואלגוריתימאים.

שלחו את קורות החיים שלכם אל: jobs-il@outbrain.com

אאוטבריין - הפודקאסט עושים היסטוריה

הפרק בחסות ברלינר-דיזיין, חברת עיצוב ומיתוג המתמחה בתחום הביוטק והמכשור רפואי.

קמפיין מוצלח בביוטק עושים עם מישהו שמבין בביוטק – ולברלינר-דיזיין ניסיון עשיר והבנה עמוקה בחדשנות בעולם מדעי החיים.
בקרו ב – http://www.berlinerdesign.co.il

ברלינר דיזיין - הפודקאסט עושים היסטוריה


לחצ/י כאן כדי להרשם לרשימת התפוצה ולקבל עדכונים על פרקים חדשים.

התחברו אלינו ברשתות החברתיות: פייסבוק, גוגל+,טוויטר ויו-טיוב


פרקים קודמים בנושאים דומים:

Credits

Penny Whistle, Quiet, Dark Mystery, Horror13 – By Jason Shaw
Chelys lyre o lira caparazón By Jrv Luthier
Samarkand By – Commonwealthstl
Thunder and Lighting SE By Nick Judy

You may also like...

16 Responses

  1. ירון הגיב:

    פרק מעולה

  2. אודי הגיב:

    שלום רן,
    אהבתי את הפרק. אך נאלצתי לשמוע אותו דרך האתר ולא דרך האפליקציה. הנגן לא עבד. האם שיניתם משהו??
    בפרקים קודמים הנגן עובד מצויין.
    אומנם זה טכני אך אשמח לעיצה.
    תודה!

    • רן לוי הגיב:

      הי, אודי – לא שיניתי שום דבר מיוחד, לדעתי. בטלפון אצלי הנגן באפליקציה עובד, בכל אופן. איזה דגם טלפון אתה משתמש?
      רן

  3. רן לוי הגיב:

    תודה, תומר – תיקנתי את הקישור,
    רן

  4. תומר הגיב:

    הקישור לספר של דר׳ ליאורה רביד לא עובד.
    אני לא מצליח למצוא אותו בחיפוש באתר.

  5. גד הגיב:

    איפה נעלם פרק 180 ? לא מופיע לינק אליו בעמוד הראשי

  6. נדב סמדגה הגיב:

    היי רן,
    תסלח לי אך הפרק מאכזב מאוד ):
    תחזור להגדרה שלך: "עושים היסטוריה" היא פודקאסט (תוכנית רדיו אינטרנטית) העוסקת במדע, טכנולוגיה והיסטוריה.
    ניתוח ספרותי ושאלות תאולוגיות זה לא זה..

    • רן לוי הגיב:

      הי, נדב! תודה על הפידבק – מעריך אותו מאד 🙂
      נכון שרוב פרקי התוכנית נוגעים במדע וטכנולוגיה בצורה זו או אחרת, אבל תמיד היו פרקים בנושאים שונים לחלוטין: אינפלציה,מוזיקה, כלכלה ועוד.
      אני חושב שזה היופי בפודקאסטים: אתה יכול לבחור את הפרקים שמעניינים אותך, גם כאלה שיצאו לפני שנים 🙂
      רן

  7. צפריר כהן הגיב:

    לעניין תפישת המוות: הנקודה היא שלא מדובר על היפרדות הנפש מהגוף. אני מניח שלרבים מהקוראים מוכרת תפישת המוות היוונית: המתים עוברים לעולם התחתון (עולם המתים של האדס).

    במיתולוגיה הכנענית היה רעיון דומה. כאשר מישהו מת, הוא היה עובר אל מתחת לאדמה. מות, אל המוות, דומה לבעל פה ענק שבולע את המתים. ר' פרטים נוספים בערך הוויקיפדי "מות". התרבות הישראלית והיהודית נטועה בתוך עולם המושגים של המיתולוגיה הכנענית.

    לעניין האל האחד: במצריים הקדמונית עבדו אלים רבים. בשלב מסוים כוהניו של אחד האלים, אתון, הצליחו לקבל מעמד מועדף ואל זה נחשב לאל היחיד. זו הייתה תקופה קצרה ואחריה היה מאמץ מכוון לצנזר את המידע עליה מהרשומות ההיסטוריות.

    לקראת סוף תקופת בית ראשון הפך (פתאום? בהדרגה?) יהוה לאל היחיד הראוי במדינת יהודה (או לפחות: כך גרסו כוהניו בירושלים) ומותר היה להקריב לו קורבנות פתאום רק בירושלים (או לפחות כך גרסו כוהניו בירושלים. השוו לאברהם, יצחק, יעקב ואליהו שמקימים מזבחות במקומות אחרים). בפועל בכל אותה תקופה המשיכה עבודה הן לאלים אחרים והן ליהוה ("הבמות" המושמצות של ספר מלכים) מחוץ לבית המקדש. גם בתקופת בית שני היו מקדשים נוספים מחוץ לזה הירושלמי: ביב, ומאוחר יותר מקדש חוניו (שניהם במצריים). התנך נכתב במידה רבה על ידי כוהני המקדש בירושלים, ולכן כל תפישה שמתנגדת לפולחן יהוה ולריכוזו בירושלים צונזרה ממנו. לכן השאלה שמעניינת אותי היא דווקא: למה לא הוקמו במות בבבל?

  8. אריאל הגיב:

    יוסף, אני לא התכוונתי בדברי לתקופת שאול, אלא למה שציטט רן בפודקאסט מספר דניאל, שם מוזכר לראשונה ענין תחיית המתים, לפני כן הוא לא מוזכר בתורה בכלל, וחזלינ"ו לקחו פסוק וקרעו אותו לקרעים כדי לטעון ששם רמוזה תחיית המתים בתורה. כלומר, הם הרגישו בבעיה שענין כה יסודי נעלם לחולוטין מהתורה, וכמובן שהם לא חשבו לטעון כי כותבי התורה (בעיניהם הוא אלוהים) לא האמינו בתהשארת הנפשף וממילא בתחיית המתים. ולגבי שאול, אמת שהוא לא חשב על הנפש/רוח כמו שמתייחסים במדע המודרני, דהיינו, שזו פיקציה שאינה קיימת כלל, ומה שאנו קוראים נפש או רוח, זו התודעה האנושית, שהיא ביטוי של של התובנות והזכרונות הנשמרים בנוירונים המרכיבים את מוחנו (לא שיודעים בבירור שזה כך, אבל זה 'מוכח' לא פחות מקיומה של נשמה, ובכל אופן, זהו הסבר רציונאלי יותר מקיומה של נשמה). אבל כנראה שהוא ממש לא חשב על קיומה כעל ישות נפרדת, וכפי שרן היטיב להמחיש, שאול חשב כי נשמתו של שאול (וי"ו שרוקה) עולה מן השאול (וי"ו חלומה), מהו השאול? זהו המקום אליו יורדים גופות המתים, והנה הופ – גם הנשמות!, כלומר, אחרי המוות, הנפש יורדת עם הגוף לשאול ואינה נשארת קיימת בזכות עצמה, וגם אם יש לה איזה קיום, הוא לא בפני עצמו ואין כאן הישארות.

  9. יוסף לברן הגיב:

    אריאל,
    דבר ראשון, תקופת שאול היא לא מאוחרת יחסית (ולפי הדעה שספר בראשית נכתב אחרי הכניסה לארץ כמו שרן הביא -ואני לא דן בצדיקותה של דעה זו – הפער אפילו מצטמצם) ודבר שני האמונה של שאול שניתן להחיות מתים קיימת כבר בספר דברים "וְחֹבֵר חָבֶר וְשֹׁאֵל אוֹב וְיִדְּעֹנִי וְדֹרֵשׁ אֶל הַמֵּתִים:" גם אם תאמר כמו הרמב"ם ושאר הרציונליסטים שבעלי אוב באמת לא מעלים נשמות אלא סתם אוחזים עיניים עדיין זה שהתורה מזהירה על כך זה אומר שהעם האמין באפשרות לדרוש אל המתים. כמו כן יש עוד רמיזות בפסוקים על הישארות הנפש "וַיִּתְהַלֵּךְ חֲנוֹךְ אֶת הָאֱלֹהִים וְאֵינֶנּוּ כִּי לָקַח אֹתוֹ אֱלֹהִים" (בראשית ה, כב) וכידוע הספרות החיצונית (ספר חנוך) הפריזה ברמז הזה (אני מניח שבפרק השני רן ידבר על זה). יתירה מזאת, הרי גם אם ניקח את אחד מהעונשים החמורים בתורה על עבירות מסוימות שהוא העונש כרת, ונאמר שהכוונה היא שנפש כלה עם הגוף אז הנגזרת היא שנפש שלא עשתה את העבירות הללו לא "תיכרת". לכן איני מוצא שום בסיס עובדתי לטענה של ליאורה רביד שהתנ"ך לא מאמין בהישארות הנפש. בכלל לא הבנתי איך אפשר לטעון שהעולם הקדום לא האמין בהישארות הנפש כאשר ידוע לנו פולחן המתים במצרים וכדו'.

    רועי,
    צודק לא ניסחתי את עצמי נכון, לא התכוונתי לומר שגן עדן לא יכול להיות בעיראק, התכוונתי לומר שאם המקרא מציין שהוא בין הנילוס לחידקל קשה להניח שהוא נמצא רק בעיראק.

    רן,
    עדיין מצפה לתגובתך 🙂

  10. מאיר הגיב:

    איני יודע מה צפוי בפרק ב', אך הנימה של פרק א' משקפת אולי את הקראות אך לא כל כך את היהדות: הפרשנות המאוחרת היא חלק מהותי מתפישת התוכן המקראי.

  11. רועי הגיב:

    יוסף, בקשר ל-א.
    אמנם אני הבנאדם האחרון שמבין בדברים כאלו, אבל לפי גוגל מפות, יש הרבה מדינות בין הנילוס לבין החידקל, יש את ישראל, ירדן, סוריה, עיראק ועוד הרבה מדינות, אז לך תדע באיזה שטח ספציפי מדובר.
    יכול להיות שמדובר על כל השטח הזה ולא מדינה ספציפית, אולי השטח היה מחולק בצורה שונה בתקופת המקרא, גבולות שונים.

    https://i.imgur.com/o6hMSe0.jpg

  12. אריאל הגיב:

    אהלן רן!

    בהזדמנות זו אני רוצה להודות לך על הפודקאסט הנפלא, אני קורא הדוק שלו ולא מפספס אף פרק , כבר למעלה משנה, מאז שגיליתי אותו.
    בתחילת דבריך בפרק הזה הקדמת בהבהרה מתנצלת על כך שנושאים כאלו גוררים שובל של תגובות מעורבות. אז אני בא לחזק את ידיך ולהמריצך להפיק עוד ועוד פרקים כאלו. ואני כותב זאת כאחד שבא מרקע חרדי ואמוני עד מאד, ולא, לא יצאתי בשאלה.
    אני רוצה להגיב לטענה שהעלה יוסף לברן על ענין הישארות הנפש, אז זהו, שבתנ"ך כנראה לא הכירו את רעיון הישארות הנפש עד לתקופות מאוחרות יחסית. וחזלינ"ו עושים קומבינות להראות שבכל זאת רמוז בתורה ענין תחיית המתים (שלא ייתכן בלי הישארות הנפש, וזו הסיבה שהוא לא נזכר בתורה בכלל!)
    שאלה נוספת לי, האם בפרק הבא תרחיב בענין הדואליות, שזה הצד השני של מטבע הישארות הנפש, ובעצם הבסיס שלה, אם תחיית המתים לא תיתכן בלי הישארות הנפש, הישארות הנפש לא תיתכן בלי דואליות, וכנראה מרבית כותבי התנ"ך לא חשבו על זה.
    ואחרון חביב, מעניין לראות כיצד מפרשי התורה התמודדו עם שאלת קיומו של גן העדן, בעוד שאתה מתאר את המסע שהוא עבר מלמטה למעלה, הרמב"ן למשל, שהוא כבר חי בתקופה שלחלוטין חשבו שהוא למעלה, מתמודד עם מה שבזמנו נחשב למושכל ראשון, והוא דוקא טוען (בפרשת בראשית) כי בלי ספק ישנו לגן העדן קיום פיזי בעולם הזה, ואפילו מספר על מאורע שהתרחש כביכול כמה עשרות שנים לפניו, על קבוצה שכללה את מיטב הרופאים של זמנם שיצאה לחפש את גן העדן האבוד, וכולם נהרגו בלהט החרב המתהפכת. וזה גרם להשבתת הרפואה לתקופה ארוכה!

  13. יוסף לברן הגיב:

    שלום רן לוי, דבר ראשון אני מאוד נהנה מהפודקאסטים שלך ואני מאחל לך שתמשיך להעשיר אותנו. דבר שני אני יהודי מאמין ורציתי להגיד לך:
    שאתה כופר ומבזה את תורתנו @%@!!! …… סתם P: אל תדאג אני ממש לא מהסוג הזה, בעיניי הפרק היה מעניין אבל אני חושב שהוא לקוי בכמה חוסרי דיוק ורצוני להגיב עניינית:

    א. מקומו של גן עדן בתנ"ך: אם הוא נמצא בין החידקל לבין הנילוס אז הוא אינו בעירק. מסתבר שגן עדן המקראי הוא ארץ ישראל וזה עולה בקנה אחד עם התפיסה המקראית הרווחת שארץ ישראל היא המעולה מכל הארצות.

    ב. מודעות היסטורית: הנך טוען שאין לתנ"ך מודעות היסטורית אובייקטיבית ומבחינתם כל התרחשות במרחב הפיזי הוא תוצאה ישירה של רצון האל. אני חושב שתפיסת התנ"ך הינה יותר מורכבת מזה ותופסת ששני המישורים אינם סותרים אחד את השני, קרי רצון האל מתגלה דרך חוקיות היסטורית. למשל בספר בראשית שעבוד מצרים מתואר כגזירה אלוהית "וַיֹּאמֶר לְאַבְרָם יָדֹעַ תֵּדַע כִּי גֵר יִהְיֶה זַרְעֲךָ בְּאֶרֶץ לֹא לָהֶם וַעֲבָדוּם וְעִנּוּ אֹתָם אַרְבַּע מֵאוֹת שָׁנָה:" (טו, יג) ובספר שמות תהליך זה מתואר כאסטרטגיה לאומית של פרעה "וַיֹּאמֶר אֶל עַמּוֹ הִנֵּה עַם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל רַב וְעָצוּם מִמֶּנּוּ: הָבָה נִתְחַכְּמָה לוֹ פֶּן יִרְבֶּה וְהָיָה כִּי תִקְרֶאנָה מִלְחָמָה וְנוֹסַף גַּם הוּא עַל שֹׂנְאֵינוּ וְנִלְחַם בָּנוּ וְעָלָה מִן הָאָרֶץ:" (א, ט-י).

    ג. השארות הנפש: קשה לטעון שרק ספר דניאל חידש את המושג של השארות הנפש כאשר אתה בעצמך מזכיר מקור מפורש של שאול עם בעלת האוב. הרי שם פשטות הפסוקים היא שבעלת האוב אכן העלתה את נפשו של שמואל מעולם המתים אל המרחב שלנו. אם התפיסה המקראית היא שנשמה מתה עם הגוף אז אירוע זה לא ייתכן כלל ועיקר.

    ד. אכזבת שיבת ציון: אני לא חושב ששבי הגולה חיו באשליה שהם מביאים עימם את הגאולה. גם כאשר הם בנו את הבית השני, הזקנים ראו שיש כאן רק חיקוי של הבית הראשון ואין כאן "משהו רציני" "וְרַבִּים מֵהַכֹּהֲנִים וְהַלְוִיִּם וְרָאשֵׁי הָאָבוֹת הַזְּקֵנִים אֲשֶׁר רָאוּ אֶת הַבַּיִת הָרִאשׁוֹן בְּיָסְדוֹ זֶה הַבַּיִת בְּעֵינֵיהֶם בֹּכִים בְּקוֹל גָּדוֹל וְרַבִּים בִּתְרוּעָה בְשִׂמְחָה לְהָרִים קוֹל:" (עזרא ג, יב). וכן חז"ל עמדו על הנקודה הזאת "מכאן אמרו חכמים: ראוים היו ישראל ליעשות להם נס בימי עזרא כדרך שנעשה להם בימי יהושע בן נון, אלא שגרם החטא" (בבלי ברכות דף ד ע"א) ובפשטות החטא המתואר כאן הוא אותו חטא שחז"ל מבכים במקומות אחרים שרק מיעוט העם החליט לחזור לארץ ישראל. למעשה רוב עם נשאר בבבל ולכן אין כאן שום פוטנציאל של גאולה.

    ה. תפיסת הגמול: שינוי תפיסת הגמול בתנ"ך כבר מתואר בתורה בשלבים מוקדמים. אלוהים מכריז שיבוא יום שההנהגה הגלויה של גמול תיפסק "וְאָנֹכִי הַסְתֵּר אַסְתִּיר פָּנַי בַּיּוֹם הַהוּא עַל כָּל הָרָעָה אֲשֶׁר עָשָׂה כִּי פָנָה אֶל אֱלֹהִים אֲחֵרִים:" (דברים לא, יח). כלומר ישנה מודעות במקרא שהעונש החמור ביותר הוא הסרת הפיקוח התמידי לטובת מערכת שפועלת רק לפי חוקי הטבע מה שחז"ל מכנים במקומות רבים "הסתר פנים" (ניתן לדון האם זה עונש או תוצאה מחויבת ואין כאן מקום להאריך בדיון החשוב הזה). נראה שהמבט ההיסטוריוסופי של חכמים הובילו אותם למסקנה שהשינוי הזה התרחש בימי הפורים (הם אפילו ראו בפסוק הזה רמז לאסתר המלכה – הסתר אסתיר) ומגילת אסתר היא עד לכך שהרי לא מוזכר שם שם האל. ושם, הרי בקלות יכלו לשייך את הניצחון לאל והם לא עשו זאת כלומר אין כאן רק הצדקה בדיעבדית "שכאשר רע לנו אנחנו מורידים את האל מהתמונה" אלא תפיסה שההיסטוריה משתנית ותורת הגמול הגלויה נעלמה.

    ו. הערה אחרונה: אשמח שתיפסק הדיכוטומיה בין דתיים לחילונים, כאילו כל הדתיים מאמינים שגן עדן הוא מקום בשמיים. אני למשל לא חושב ככה. למעשה כבר ר' יהודה לוי בספר הכוזרי (סוף מאמר ראשון) טען שגן עדן שייך למרחב שלנו וכן הרמב"ן. ובסוף אציין שהראי"ה קוק כתב שהתעסקות בחיי הנצח הפרטיים היא תוצאה ישירה ממשבר הגלות (עיין בספרו אורות עמ' קי). על כן נראה לי שיש לציין שהוגים יהודים רבים הבינו שהגן עדן איך שהוא נתפס היום אינו שיך להגות המקראית ולא רק המחקר החילוני טוען זאת.

    תודה ואשמח לתגובה ממך.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.